Taycanin prototyyppi vakuuttaa Nardón kestävyyskokeessa

3 425 kilometriä 24 tunnissa

Stuttgart. Esituotanto-Taycanilla ajettiin tasan 3 425 kilometriä Italian Nardóssa sijaitsevalla huippunopealla radalla tehdyssä 24 tunnin kestävyyskokeessa, joka oli osa laajempaa testausta. Testaus tehtiin juuri ennen auton 4. syyskuuta tapahtuvaa maailmanlaajuista ensiesittelyä. Ajettu matka vastaa kutakuinkin Nardón ja Norjan Trondheimin välistä välimatkaa. Etelä-Italian paahtavan kuumissa olosuhteissa ajetulla testiradalla keskimääräinen nopeus vaihteli 195 ja 215 km/h. Lanseeraustaan lähestyvä Taycan todisti pitkien matkojen suorituskykynsä hurjissa lämpötiloissa, jotka olivat korkeimmillaan 42 celsiusastetta ilmassa ja 54 celsiusastetta radan pinnassa. Koe suoritettiin ilman keskeytyksiä, sillä prototyyppi-Taycan pysähtyi vain pikalatauksia ja kuljettajan vaihtoja varten. Tiimi koostui kuudesta Porschen testikuljettajasta. Laadunvarmistustesti oli osa kestävyyttä ja kuumia ajo-olosuhteita testaavaa koetta.

”Taycan suoriutui tästä kunnianhimoisesta kestävyyskokeesta ongelmitta.” Stefan Weckbach, Vice President Product Line Taycan, kertoo ilahtuneena ja jatkaa: ”Nardóssa saavutetut tulokset todistavat ainutlaatuisen 800 voltin sähköteknologian etuja ja sen valmiusastetta. Ennen kuin Taycan saapuu markkinoille vuoden lopulla, olemme ajaneet autolla yli kuusi miljoonaa testikilometriä ympäri maailmaa.”

Teknologia: 800 voltin sähköjärjestelmä

Taycan on ensimmäinen 800 voltin järjestelmää käyttävä sarjatuotantoon suunniteltu täyssähköinen ajoneuvo. 919 Hybrid voitti tämän teknologian ansiosta 24 tunnin Le Mans -kilpailun kolme kertaa peräkkäin. Nyt tämä teknologia on siirtymässä myös sarjatuotantoon.

800 voltin teknologia tuo autoon huippusuorituskykyä, se nopeuttaa latausaikaa ja vähentää auton painoa sekä kaapeloinnille vaadittavaa tilaa. Nardón testauskeskuksessa käytettiin Porsche Engineering Group GmbH:n 800 voltin huipputehokkaita latausasemia. Samoja latausasemia käytetään myös Ionityn yhteishankkeessa.

Taycanin edistyksellinen lämmönhallinta todisti toimivuutensa Nardóssa. Lämmönhallinnan keskiössä on erittäin tehokas ja älykäs järjestelmä, jonka avulla suurjännitteiset komponentit jäähdytetään ja lämmitetään.  Järjestelmä estää mahdolliset suuren lämmöntuotannon aiheuttamat tehon menetykset ja varmistaa, että latausprosessille optimaalisin lämpötila on saavutettu auton tullessa latausasemalle.

Taycan on Porschen ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto

Uusi Porsche ei ole vain kestävyyden taidonnäyte. Sen sähköinen voimalinja on suunniteltu siten, että se antaa täydet tehot myös silloin, kun nopeita liikkeellelähtöjä on useita peräkkäin. Esituotantoauto kiihtyi 0-200 km/h peräti 26 peräkkäistä kertaa lentokentällä suoritetussa kokeessa heinäkuun lopulla. Liikkeellelähtöjen keskimääräinen mitattu aika kiihdytykselle oli alle 10 sekuntia. Nopeimman ja hitaimman liikkeellelähdön välinen ero oli 0,8 sekuntia.

Rata: Nardó Technical Center -testikeskus Italian Pugliassa

Nardón testikeskuksessa on yli 20 testirataa ja testaustilaa yli 700 hehtaaria kattavalla alueella. Sillä on asiakkaanaan 90 autoalan yritystä ja henkilökuntaa yli 150 henkeä. Vuodesta 2012 testirataa on ylläpitänyt Porsche Engineering Group GmbH, joka on Stuttgartissa sijaitsevan Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG:n täysomistuksessa oleva tytäryhtiö.

Testikeskus perustettiin vuonna 1975 ikonisen testiradan rakennuksen myötä, ja se tarjoaa kattavat testausvaihtoehdot kaikkiin tuotekehitysvaiheisiin. Maailmalla ainoa laatuaan oleva huippunopea testirata on pituudeltaan 12,6 kilometriä ja se suunniteltiin autojen testaukseen äärimmäisissä olosuhteissa ja tehostamaan tuotekehitysprosesseja. Testikeskuksen peruskorjaus saatiin onnistuneesti päätökseen heinäkuun puolessa välissä. Uudistuksiin kuuluu muun muassa edistyksellinen suojakaidejärjestelmä, jonka Porsche Engineering kehitti varta vasten Nardóa varten huippunopeiden autojen testaukseen. Peruskorjaukseen sisältyi myös 106 000 neliömetrin kokoisen ajodynamiikkatilan täydellinen uudistustyö.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.com