Touring Package paketilla varustettu 911 GT3 saa maailman ensiesittelynsä Frankfurtin autonäyttelyssä

Report this content

• Uusi Porsche GT on saatavissa vain käsivaihteistolla ja nyt myös ilman takaspoileria

Stuttgart. Porschen puhdasveristen urheiluautojen valikoima laajenee jälleen, kun Touring Package  paketilla varustettu 911 GT3 saa maailman ensiesittelynsä 12.–24. syyskuuta 67. kertaa järjestettävässä Frankfurtin autonäyttelyssä. Kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustetussa uutuusmallissa on kiinteän takasiiven si-asta aktiivinen, ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri, kuten 911 Carrerassa. Auton hillityn ulkokuoren alta paljastuu silkkaa moottoriurheiluteknologiaa. Vapaasti hengittävä nelilitrainen moottori kehittää tehoa 500 hv (368 kW) ja vääntöä 460 Nm. Uutuusmalli kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa peräti 3,9 sekunnissa ja saavuttaa 316 km/h:n huippunopeuden.

Touring Package  nimi palauttaa mieliin 911 Carrera RS:n samannimisen variantin mallivuodelta 1973. Puhdaslinjainen muotoilu ja ohjaamon ajaton eleganssi olivat jo tuolloin 911:n tavaramerkkejä. Tämä konsepti toistuu ja uudistuu Touring Package -paketilla varustetussa uudessa 911 GT3:ssa. Uusi versio on suunnattu todella korkealaatuisten urheiluautojen ystäville, jotka osaavat arvostaa hillittyä ulkomuotoa ja klassista ajonautintoa.

Touring Package  paketin yhteyteen on mahdollista saada myös käytännöllisesti katsoen kaikki 911 GT3:n lisävarusteet Clubsport Package -pakettia ja Alcantara-varusteita lukuun ottamatta. Saatavissa ovat mm. kaikki kori- ja vannevärit, keraamiset PCCB-jarrut, etuakselin nostojärjestelmä, LED-ajovalot, kaikki istuinvariantit, Chrono Package ja eri audiojärjestelmävaihtoehdot.

Touring Package version tilauskirjat on jo avattu. Touring Package  paketilla varustetun 911 GT3:n hinta on Saksassa 152 416 euroa sisältäen alv:n ja maakohtaisen varustelun.

Joka suhteessa suorituskykyinen superauto

Touring Package  paketilla varustetun GT3-variantin muotoilu on pysynyt ennallaan perää lukuun ottamatta. Autossa on suuret ilmanottoaukot keulassa ja 911 GT3:lle tunnusomainen ilmanpoistoaukko tavaratilan luukun etupuolella. Myös etu- ja taka-valot on säilytetty samanlaisina, mutta ne eivät ole tummennetut. Auton sivuilla kat-seen kiinnittävät taotut kevytmetallivanteet, joissa on lukkomutterit. Etuakselilla on 245/35 ZR 20  koon renkaat yhdeksäntuumaisissa vanteissa ja takana 305/30 ZR 20  renkaat ja 12-tuumaiset vanteet. Uuden malliversion kori on pyöräkoteloiden kohdalla 44 millimetriä leveämpi kuin 911 Carrerassa, joten renkaat antavat entistä vahvemman visuaalisen vaikutelman. Auto myös näyttää todellista leveämmältä 25 millimetriä matalamman korin ansiosta.

Urheilullisen aerodynamiikan takuuna Gurneyn läpällä varustettu takaspoileri

Uutuusmalliin tehdyt hienovaraiset rakenteelliset parannukset näkyvät selvimmin auton perässä. Sarjatuotanto-911:stä tuttuun laajenevaan takaspoileriin on lisätty korinvärinen Gurneyn läppä, joka parantaa aerodynamiikkaa. Erityisesti räätälöidys-sä takasäleikössä on GT3 Touring  logo. Muita tunnusomaisia piirteitä ovat hopean-väriset sivuikkunoiden kehykset, sporttipakosarjan pakoputket ja ajovalonpesinten luukut. Myös Porsche-logo auton takana on hopeansävyinen. ”Black Exterior Touring Package”  varustevaihtoehdossa kaikki nämä osat ovat mustia, kuten 911 GT3  perusmallissa. Myös etu- ja takavalot ovat tummennetut tässä variantissa.

Sisätilojen nahkaverhoilu

Ohjaamo manuaalivaihteistoineen antaa klassisen urheiluauton vaikutelman. Puhdasverisen GT-auton tavoin verhoilua hallitsee aito nahka alcantaran sijasta. Kes-kiasennon merkillä varustettu ohjauspyörä, vaihdetangon nuppi, ovipaneelien kyynärnojat, keskikonsolin säilytyslokeron kansi ja ovien sisäkahvat on verhoiltu si-leäpintaisella nahalla. Istuimien keskiosissa on musta kangasverhoilu. Pääntuissa on kohokuvioidut Porsche-vaakunat, ja kaikki osittaisen nahkaverhoilun saumat on ommeltu mustalla langalla. Mustat alumiiniyksityiskohdat antavat sisäverhoilulle viimeisen silauksen.

Rata-autotason kuusisylinterinen vapaasti hengittävä moottori

Kaikissa manuaalivaihteistolla varustetuissa 911 GT3  malleissa on sama voimalinja ja alusta. Kuusisylinterinen ja nelilitrainen bokserimoottori on tuttu 911 RSR:n ja 911 GT3 Cupin kaltaisista rata-autoista. Kyseessä on Porschen tehokkain vapaasti hengittävä suoraruiskutusmoottori ja iskutilavuudeltaan suurin kuusisylinterinen bokse-ri, jonka yhtiö on istuttanut katuautoon. Moottorin erityisvahvuutena on suuri kier-rosnopeus: nokka-akseli pyörii jopa 9000 kierrosta minuutissa, mitä voidaan pitää poikkeuksellisena jopa urheiluautojen mittapuulla.

Kuusivaihteisen vaihteiston välityssuhteet on säädetty tarkasti maksimaalista tehoa silmällä pitäen, ja sen vaihto-ominaisuudet ovat erityisen sporttiset. Automaattinen välikiihdytystoiminto takaa vaikuttavan äänen pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Keskikonsolin Sport-painikkeella aktivoitava toiminto tekee vaihtamisesta dynaamisempaa vaihteiden nopeamman synkronoinnin ansiosta. Vaihteistosta vääntövoima välittyy takapyörille mekaanisen taka-akselin tasauspyörästön lukon ja Porschen PTV-järjestelmän välityksellä.

Nopeat kaarteet ja vakaat suorat jäykän alustan ja takapyöräohjauksen ansiosta 911 GT3:n alusta kertoo Porschen vahvasta moottoriurheiluosaamisesta. Tarkan jousitustuntuman ohella alusta takaa ylivertaisen käsiteltävyyden, ennen kaikkea aktiivisen takapyöräohjauksen ansiosta. Takapyöräohjaus parantaa ketteryyttä ja ajovakautta kääntämällä takapyöriä ajonopeuden mukaan joko vastakkaiseen tai samaan suuntaan etupyörien kanssa. Renkaiden koko molemmilla akseleilla on mitoitettu siten, että etupyörät välittävät ohjausliikkeet ja jarruvoimat optimaalisesti, kun taas takarenkaat varmistavat vahvan vedon ja pitävän otteen tiehen.

Porsche Track Precision -sovellus vakiovarusteena

Jokaisen 911 GT3 -mallin vakiovarusteluun kuuluu online-navigointimoduulin ja reaaliaikaisia liikennetietoja tarjoavan Porsche Communication Management (PCM)  järjestelmän ohella Connect Plus -moduuli ja Porschen Track Precision -sovellus, joka mahdollistaa ajotietojen automaattisen tallentamisen, näyttämisen ja analysoinnin älypuhelimessa.

Kuvia on saatavissa Porschen uutishuoneesta (newsroom.porsche.com) ja Por-schen lehdistötietokannasta (presse.porsche.de).

Touring Package  paketilla varustettu 911 GT3: yhdistetty polttoaineenkulutus 13,3 l / 100 km; CO2-päästöt 303 g/km.

Avainsanat: