Uusi Panamera kierrosennätykseen Nürburgringin Nordschleifella

Report this content

Porschen neliovinen sedan kellotti uuden pohja-ajan ”executive cars” -kategoriassa

Stuttgart/Nürburg. Porschen uusi Panamera on todistanut suorituskykynsä jo ennen maailman ensiesittelyä: kevyesti naamioitu tuotantomalli selvitti Nürburgringin legendaarisen Nordschleifen (20,832 km) testikuljettaja Lars Kernin (32) ajamana aikaan 7:29,81. Julkisen notaarin vahvistama kellotus on Nürburgring GmbH:n virallisen rankkauksen mukaan ”executive cars” ‑kategorian uusi pohja-aika.

”Maailman vaativimmalla kilparadalla uuden Panameran alustan ja voimalinjan parannukset pääsivät oikeuksiinsa”, Kern kertoo. ”Sähkömekaanisen kallistuksenvakautuksen uudet säädöt osoittautuivat tehokkaiksi erityisesti Hatzenbachin, Bergwerkin ja Kesselchenin kaltaisilla osuuksilla, joilla ne takasivat uskomattoman hyvän vakauden epätasaisesta alustasta huolimatta. Uusien Michelin-urheilurenkaiden entistä paremmasta sivuttaisdynamiikasta ja lisäpidosta oli hyötyä erityisesti Schwedenkreuzin kaarteissa. En olisi uskonut sellaisten kaarrenopeuksien olevan edes mahdollisia Panameralla!”

Entistäkin mukavampi ja urheilullisempi Panamera

”Panamera on yhdistänyt aina ylellisen sedanin ja aidon urheiluauton ominaisuudet. Uudessa mallissa niitä on parannettu entisestään”, kertoo Panamera-tuotelinjasta vastaava johtaja Thomas Friemuth. ”Moottorissa on nyt entistä enemmän tehoa. Myös ajovakautta, korin hallintaa ja ohjauksen tarkkuutta on parannettu, mikä kohentaa ajomukavuuden ohella suorituskykyä. Uusi kierrosennätys on vakuuttava todiste tästä.”

Lämpötila oli ulkona 22 astetta ja radan pinnassa 34 astetta, kun Lars Kern starttasi ennätyskierrokselleen 24. heinäkuuta klo 13.49 ja ylitti maaliviivan vain 7:29,81 minuuttia myöhemmin. Paikalla ollut julkinen notaari vahvisti ennätysajan lisäksi, että kyseessä oli tuotantomalli – tosin kuppi-istuimella ja kuljettajaa suojaavalla turvakehikolla varustettuna. Maailman ensiesittelynsä uusi Panamera saa elokuun lopussa. Ennätyskierroksella käytetyt, erityisesti uutta Panameraa varten kehitetyt Michelin Pilot Sport Cup 2 ‑urheilurenkaat ovat saatavissa uuteen malliin lisävarusteena lanseerauksen jälkeen.

13 sekuntia edellistä mallia nopeampi kierrosaika

Uusi kierrosennätys kertoo toisen Panamera-sukupolven kokonaisvaltaisesta kehittymisestä. Jo vuonna 2016 Lars Kern selvitti Nordschleifen 550-hevosvoimaisella Panamera Turbolla aikaan 7:38,46. Tällöin kierrosajat kuitenkin laskettiin 20,6 kilometrin kierrospituuden mukaan huomioimatta noin 200 metrin osuutta pääkatsomon 13 (T13) kohdalla. Nyt kierrosaika lasketaan Nürburgring GmbH:n uusien sääntöjen mukaan Nordschleifen koko 20,832 kilometrin pituudelta. Vertailun vuoksi Lars Kern ohitti uudella Panameralla 20,6 km:n merkin jo 7:25,04 minuutin kohdalla, joten ennätysauto selviytyi kierroksesta noin 13 sekuntia nopeammin kuin edeltäjänsä neljä vuotta sitten.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.com

Lisätiedot:

Ben Bogdanoff