Uusi Porsche Taycan ennätykseen Nürburgring-Nordschleifella

Ennätysaika maailman haastavimmalla kilparadalla

Stuttgart/Nürburg. Porsche asetti Nürburgring-Nordschleifella uudet standardit neliovisille täyssähköurheiluautoille. Testikuljettaja Lars Kern valloitti legendaarisen The Green Hell -nimellä tunnetun radan seitsemässä minuutissa 42 sekunnissa. Tämä kierrosaika saatiin ennätysyrityksissä yleensä käytettävällä 20,6-kilometrin rataosuudella. Lars Kern suoritti ennätysajon esituotantosarjan Taycanilla.

”Taycan soveltuu myös kilparadoille minkä se vakuuttavasti osoitti tällä maailman haastavimmalla radalla”, Kern selittää. ”Kerta toisensa jälkeen olen vaikuttunut siitä, kuinka vakaasti täyssähköinen urheiluauto selvittää Kesselchenin tyyppiset radan nopeat osat ja kuinka neutraalisti se kiihtyy Adenauer Forstin kaltaisilla tiukoilla osilla.”

”Taycan selviytyi kolmiosaisesta kestävyyskokeestaan erinomaisesti. Ensin sähköurheiluautomme osoitti suorituskykynsä rasitustestissä, joka sisälsi 26 peräkkäistä 0-200 km/h -kiihdytystä. Sitten sillä ajettiin Nardòn radalla 24 tunnin aikana 3425 kilometriä ilman ongelmia, ja nyt tehtiin ennätys Nürburgring-Nordschleifella”, toteaa Taycan-tuotelinjajohtaja Stefan Weckbach. ”Saavutettavaan suorituskykyyn ja voimalinjan tehokkuuteen myös suurilla nopeuksilla vaikuttavat useat tekijät. Niihin kuuluvat mm. sekunnin murto-osassa reagoivat alustajärjestelmät ja erinomainen aerodynamiikka."

Kehitysinsinöörit alkoivat jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa ajaa Taycania Nürburgring-Nordschleifella simulaattorissa voidakseen testata ja arvioida sen suorituskykyä virtuaalisella kilparadalla. Tässä prosessivaiheessa yksi päätavoitteista oli optimaalisen kierrosajan saavuttamisen kannalta merkittävien sähköenergiaan ja lämmönhallintaan liittyvien muuttujien määrittäminen.

Aikaisemmin tapahtunut: 24 tunnin kestävyysajo ja sarja kiihdytyksiä

Taycan osoitti pätevyytensä sekä kilparadalla että kestävyysajossa: sillä ajettiin 24 tunnissa tasan 3425 kilometriä Nardòn huippunopealla radalla. Ajomatka vastaa suunnilleen etäisyyttä Italian Nardòsta Norjan Trondheimiin. Ajonopeudet Etelä-Italian testiradan kuumissa lämpötiloissa vaihtelivat välillä 195–215 km/h. Lanseeraustaan lähestyvä Taycan todisti pitkän matkan suorituskykynsä hurjissa lämpötiloissa, jotka olivat ilmassa korkeimmillaan 42 °C ja radan pinnassa 54 °C. Testi suoritettiin ilman keskeytyksiä, prototyyppi pysähtyi vain pikalatauksia ja kuljettajan vaihtoja varten.

Esituotantoautolla suoritettiin heinäkuun lopulla lentokenttäoloissa peräti 26 peräkkäistä 0-200 km/h -kiihdytystä. Keskimääräinen kiihdytysaika em. muuttujilla oli alle kymmenen sekuntia. Nopeimman ja hitaimman kiihdytyksen välinen ero oli 0,8 sekuntia.

Uusi Taycan on Porschen ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto

Taycanin vaikuttavan ratasuorituskyvyn takana on koko joukko teknisiä ominaisuuksia:

• Taycanissa on kaksi huipputehokasta sähkömoottoria etu- ja taka-akselilla ja älykäs neliveto. Nelivedon hallintajärjestelmät toimivat perinteisiin järjestelmiin verrattuna huomattavasti nopeammin. Jos esimerkiksi jokin pyörä luistaa muita enemmän, sähkömoottorit säätävät sen toimintaa sekunnin murto-osassa.
  • Integroitu Porsche 4D-Chassis Control -järjestelmä analysoi ja synkronoi kaikkia alustajärjestelmiä reaaliaikaisesti. Innovatiivisiin alustajärjestelmiin kuuluvat kolmikammiotekniikalla ja Porsche Active Suspension Management (PASM) -järjestelmällä varustettu mukautuva ilmajousitus sekä Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -ominaisuudella varustettu sähkömekaaninen Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) -kallistuksenvakautusjärjestelmä. Ennätysauton varustukseen kuuluivat myös nelipyöräohjaus ja 21-tuumaiset pyörät.
  • Taycan on ensimmäinen tuotantoauto, jonka järjestelmäjännite on sähköautoissa tavallisen 400 voltin sijaan 800 volttia. Etuihin sisältyy vakaa korkean tason suorituskyky.
  • Uuden Taycanin ajotilanvalinta  tarjoaa erityisasetuksia, jotka mahdollistavat täyssähkövoimalinjan ominaisuuksien täysimääräisen hyödyntämisen. Sport Plus -tilassa kuljettajapyyntöjen toteutus tapahtuu erittäin dynaamisella tavalla. Akun jäähdytys- ja lämmitysstrategia on suunniteltu maksimaalista suorituskykyä silmälläpitäen. Järjestelmä avaa samanaikaisesti jäähdytysilmaläpät ja jatkaa noston minimoimiseksi varhaisessa vaiheessa takaspoileria. Samalla se optimoi alustan asetukset maksimisuorituskykyä varten ja laskee jousituksen alimpaan asentoon.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.com

Pikafaktat

Lars Kern valloitti Taycanilla legendaarisen The Green Hell -nimellä tunnetun radan seitsemässä minuutissa 42 sekunnissa.