AKT:n lakko ei vaikuta postinjakeluun eikä kotimaan pakettilähetyksiin

Osa paketti- ja rahtilähetyksistä voi viivästyä hieman

Päivitetty 25.6.2014 klo 11.00

AKT:hen kuuluvien kuljetus- ja terminaalityöntekijöiden laiton lakko jatkuu edelleen. Itellan saamien tietojen mukaan lakko päättyy torstain ja perjantain välisenä yönä klo 24.00.

Lakko ei viivästytä
- kirjeiden, aikakaus- tai sanomalehtien, suoramarkkinointilähetysten tai kotimaan pakettilähetysten jakelua
- terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä lähetyksiä, kuten SPR:n verilähetyksiä ja laboratorionäytteitä
- ateriakuljetuksia

Lakko viivästyttää
- kotimaan rahtilähetyksiä tämän hetkisen arvion mukaan enimmillään yhden vuorokauden
- ulkomailta meriteitse saapuvia paketti- ja rahtilähetyksiä, joita ei saada purettua satamissa lakon tukitoimien takia noin kaksi vuorokautta
- ulkomaille meriteitse lähteviä paketti- ja rahtilähetyksiä osittain (ahtausta vaativat kuormat) noin kaksi vuorokautta

Itella tekee poikkeusjärjestelyjä, jotta viiveet ovat mahdollisimman vähäiset.

Itellan muu henkilöstö on töissä normaalisti muun muassa postin jakelussa, posteissa ja muissa Postin palvelupisteissä, asiakaspalvelussa, pakettipalveluissa ja varastopalveluissa.

Lakon taustalla on Itellan runkoliikenteen tehostaminen ja siihen liittyvät muutokset toiminnassa, työnkuvissa ja sen myötä työehdoissa.

- Mielestäni tämä mielenilmaus on ylimitoitettu, sillä kysymyksessä on enintään 20 henkilön työnkuvan muutos. Valitettavasti Kotimaan kuljetuksen yt:n lopputuloksena osa yhdistelmäkuljettajien tehtävistä lakkasi. Olemme tehneet parhaamme löytääksemme korvaavaa työtä näille henkilöille - osa tehtävistä on oleellisesti erilaisia verrattuna aiempiin tehtäviin. Uusissa työtehtävissä työehdot ja palkkaus ovat työehtosopimuksen mukaiset, toteaa Itellan Kotimaan kuljetuksista vastaava johtaja Timo Kinnunen.

- On erittäin valitettavaa, että tämä laiton lakko aiheuttaa harmia asiakkaillemme ja heijastusvaikutuksena koko Suomelle keskellä taantumaa, kun päinvastoin talouden vahvistumisen eteen pitäisi nyt tehdä työtä yhdessä sovitulla tavalla, Timo Kinnunen painottaa.

Seuraava tilannetiedote julkaistaan 25.6. noin kello 17.00.

Lisätietoja medialle:

Itella Logistiikka, Kotimaan kuljetus, johtaja Timo Kinnunen