• Posti Group/

AKT:n lakko ei vaikuta postinjakeluun eikä pakettilähetyksiin. Osa rahtilähetyksistä voi viivästyä vuorokaudella.

Päivitetty 24.6.2014 klo 9.45

AKT:hen kuuluvia kuljetus- ja terminaalityöntekijöitä jäi tulematta töihin tänä aamuna klo 3.00. Itellan saamien tietojen mukaan lakko päättyy torstain ja perjantain välisenä yönä klo 24.00. Laiton mielenilmaus ei viivästytä postinjakelua, eikä sanomalehtien tai pakettilähetysten jakelua. Tämänhetkisen arvion perusteella lakko voi viivästyttää rahtilähetyksiä tällä viikolla enimmillään yhden vuorokauden. Itella tekee poikkeusjärjestelyjä, jotta viiveet ovat mahdollisimman vähäiset.

Itellan muu henkilöstö on töissä normaalisti muun muassa postin jakelussa, posteissa ja muissa Postin palvelupisteissä, asiakaspalvelussa, pakettipalveluissa ja varastopalveluissa.

Mielenilmauksen taustalla on Itellan runkoliikenteen tehostaminen ja siihen liittyvät muutokset toiminnassa, työnkuvissa ja sen myötä työehdoissa.

- Mielestäni tämä mielenilmaus on ylimitoitettu, sillä kysymyksessä on noin 20 henkilön työnkuvan muutos. Valitettavasti Kotimaan kuljetuksen yt:n lopputuloksena osa yhdistelmäkuljettajien tehtävistä lakkasi. Olemme tehneet parhaamme löytääksemme korvaavaa työtä näille henkilöille – osa tehtävistä on oleellisesti erilaisia verrattuna aiempiin tehtäviin. Uusissa työtehtävissä työehdot ja palkkaus ovat työehtosopimuksen mukaiset, toteaa Itellan Kotimaan kuljetuksista vastaava johtaja Timo Kinnunen.

- On erittäin valitettavaa, että tämä laiton mielenilmaus aiheuttaa harmia asiakkaillemme ja heijastusvaikutuksena koko Suomelle keskellä taantumaa, kun päinvastoin talouden vahvistumisen eteen pitäisi nyt tehdä työtä yhdessä sovitulla tavalla, Timo Kinnunen painottaa.

Seuraava tilannetiedote julkaistaan 24.6. noin kello 17.00.

Lisätietoja medialle:
Itella Logistiikka, Kotimaan kuljetus, johtaja Timo Kinnunen Itella MediaDesk, puh. 020 452 3366