Finlayson ja Sumeko Itella Logistiikan asiakkaiksi Venäjällä

Näkymät Venäjällä parantumassa kansainvälisen talouskriisin jälkeen

Itella-konserniin kuuluva Itella Logistiikka vastaa jatkossa Finlaysonin tuotteiden varastoinnista ja jakelusta Venäjällä. Itella hoitaa myös Sumekon moottorikelkkojen tuonnin Yhdysvalloista sekä varastoinnin Venäjällä.

Itellan tehtävänä on vapauttaa Finlaysonin resurssit ydinliiketoimintaan ja mahdollistaa kasvustrategian toteuttaminen.

- Kumppanuus Itella Logistiikan kanssa tarkoittaa, että saamme koko toimitusketjuun kontrollin, läpinäkyvyyden ja kustannustehokkuuden. Halusimme turvallisen kumppanin, jonka kanssa voimme rakentaa toimintaamme pitkälle tulevaisuuteen, toteaa Finlaysonin logistiikkajohtaja Kirsi Alanen.

Itella vastaa Sumekon moottorikelkkojen merikuljetuksista Yhdysvalloista Vladivostokiin sekä varastoinnista Ekaterinburgissa ja Vladivostokissa.

- Pilotoimme yhteistyötä Itella Logistiikan kanssa viime vuonna ja kaikki sujui hienosti, siksi jatkamme kumppanuutta. Itellan kattava läsnäolo Venäjällä mahdollistaa meille tarvitsemamme paikallisuuden, sanoo Sumeko OOO:n maajohtaja Stefan Nieminen.

Itella Logistiikka laajeni palveluvarastojen markkinajohtajaksi Venäjällä NLC-yritysostolla vuonna 2008. Kauppa oli osa Itellan kasvu- ja kansainvälistymisstrategiaa. Heti sen jälkeen alkoi kansainvälinen talouskriisi ja rupla devalvoitiin. Nyt Venäjän logistiikkamarkkina alkaa jälleen lähestyä talouskriisiä edeltänyttä tilannetta, erityisesti Moskovassa ja Pietarissa. Moskovan varastojen täyttöaste on nyt 85 %, kun finanssikriisin ollessa syvimmillään täyttöaste oli noin 70 %. Muilla Venäjän alueilla markkinoiden toipuminen on jäljessä. Itellan omistuksessa on Venäjällä yli 260 000 neliötä varastotilaa, vuokratiloja käytössä on noin 340 000 neliötä.

Vladivostokin asema Tyynenmeren tärkeänä satamana ja Siperian rautatien päätepisteenä kasvaa jatkossa, tähän liittyvät mahdollisuudet ovat jo huomanneet myös monet suomalaiset yritykset.

- Itellan logistiikkaliiketoiminnan kasvu on jatkunut Venäjällä tasaisesti noin puolentoista vuoden ajan, vuonna 2011 liikevaihto oli 175 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen oli 16 %. Asiakasyrityksiä on nyt kaikkiaan lähes 300. Suurimmista asiakkaistamme noin 10 % on suomalaisia, loput ovat kansainvälisiä toimijoita kuten Procter & Gamble, Canon ja Shell. Vakaa öljyn hinta, ruplan vahvistuminen ja varsinkin kulutuskysynnän lähes 10 % vuotuinen kasvu edesauttavat Itella Logistiikan liiketoiminnan kasvua Venäjällä. Jos maan talouden kehitys jatkuu nykyisellään, niin vuoden 2008 ennätysvolyymit ylitetään selvästi tänä vuonna. Nyt erityisesti Moskovan seudulla alkaa olla pulaa isoista A-luokan varastotiloista ja neliövuokrat ovat jo ylittäneet ennen kansainvälistä talouskriisiä saavutetun edellisen huipputason. Venäjän liiketoiminnan tuloskehitys on ollut asiakasvolyymien kasvun myötä myös suotuisaa, mutta tavoitekannattavuuden saavuttamiseksi on tehtävä vielä lujasti töitä, Itella Logistiikan Venäjän maajohtaja Vesa Vertanen toteaa.

Lisätietoja

Itella Logistiikka, Venäjän maajohtaja Vesa Vertanen, puh. 040 846 2753 / +7 916 102 0937, etunimi.sukunimi@itella.com
Finlayson, logistiikkajohtaja Kirsi Alanen, puh. 050 327 6371, etunimi.sukunimi@finlayson.fi
Sumeko OOO, maajohtaja Stefan Nieminen, puh. +7 921 789 31 18, etunimi.sukunimi@sgn.fi