Itella Information tutki verkkolaskutuksen yleistymistä 16 maassa

​Iso-Britannia pitkällä yritysten laskujen sähköistymisessä, Skandinaviassa ja Baltiassa kuluttajat siirtyneet verkkolaskuun

Itella Information on teetättänyt tutkimuksen laskujen käsittelyn nykytilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä 16 Euroopan maassa.  Itella tutki sekä kuluttajien että yritysten laskujen vastaanottoa ja yritysten laskujen lähettämistä eri kanaviin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten laskutus ja laskujen vastaanottaminen on sähköistynyt eri maissa ja mitä kanavia verkkolaskutukseen käytetään. Suomessa noin 70 prosenttia kuluttajalaskuista vastaanotetaan paperilla, 2008 vastaava luku oli 90 prosenttia. Muutaman vuoden kuluttua paperilaskujen osuuden arvioidaan laskevan noin 45 prosenttiin.

Joka viides tanskalainen ja virolainen kuluttaja vastaanottaa vain sähköisiä laskuja

Jo lähes puolet eurooppalaisista kuluttajista vastaanottaa kuukausittain sähköisiä laskuja, joko sähköpostiin tai verkkopalvelun kautta. Tanskassa ja Norjassa lähes 80 prosenttia kuluttajista vastaanottaa sähköisiä laskuja. Suomalaiset kuluttajat ovat Euroopan keskitasoa. Meillä joka toinen on vastaanottanut sähköisiä laskuja. Paperilaskujen osuus on silti vielä Euroopassa hallitseva. Niitä vastaanottaa noin 95 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista. Erot maiden välillä ovat suuria. Pitkälle sähköistyneissä maissa, kuten Tanskassa ja Virossa jo viidesosa saa kaikki laskunsa sähköisesti.

Suomalaisetkin ovat siirtymässä verkkolaskuun, tosin hitaammin kuin esimerkiksi tanskalaiset ja virolaiset. Tällä hetkellä noin 70 prosenttia kuluttajalaskuista on Suomessa paperisia, vastaava luku vuoden 2008 tutkimuksessa oli lähes 90 prosenttia. Kuluttajien näkemys on, että parin, kolmen vuoden kuluttua paperilaskujen osuus on pudonnut noin 45 prosenttiin.

Laskujen sähköistymispolut ovat erilaisia eri maissa. Pohjoismaissa ollaan vahvasti siirtymässä laskujen vastaanottoon verkkopankissa. Suomessa ja Tanskassa on verkkopankkien rinnalla vaihtoehtoisina sähköisinä jakelukanavina sähköinen postilaatikkopalvelu (NetPosti ja eBox). Baltiassa, Venäjällä ja Itä-Euroopassa ollaan siirtymässä laskujen vastaanottoon sähköpostin kautta. Isossa-Britanniassa ja Saksassa halutaan kuitenkin pitää kiinni paperilaskuista myös jatkossa.

- Suomalaiset kuluttajat ovat verkkolaskujen vastaanottajina eurooppalaista keskitasoa, esimerkiksi norjalaiset ovat siirtyneet rivakammin verkkolaskun vastaanottoon kuin suomalaiset. Monissa Euroopan maissa näyttää siltä, että sähköpostilaskun käyttö vauhdittaa siirtymistä myös muihin sähköisiin kanaviin, kertoo johtaja Heikki Pulli Itella Informationista.

Iso-Britannia hallitsee sähköiset osto- ja myyntilaskut

Tutkituissa maissa yritysten siirtyminen sähköiseen on hyvin eri vaiheissa. Suomalaiset yritykset ovat sähköistymisessään eurooppalaista keskitasoa. Isossa-Britanniassa jo lähes 90:lla prosentilla yrityksistä on valmius lähettää verkkolaskuja. Puolassa sähköistyminen ei ole niin pitkällä, siellä vain vähän yli 10 prosenttia lähettää verkkolaskuja. Virossa puolestaan hallitaan verkkolaskujen vastaanottaminen. Virolaisista yrityksistä lähes 95 prosenttia vastaanottaa verkkolaskuja. Suomessa verkkolaskuja vastaanottaa hieman yli puolet yrityksistä.

Pohjoismaiset ja Baltian maiden yritykset uskovat laskutuksen nopeaan sähköistymiseen.  Suurissa maissa Saksassa, Puolassa ja Venäjällä sähköistymisen arvioidaan etenevän hitaammin.

- Yrityksissä on huomattu, että verkkolasku on monin tavoin tehokkaampi, nopeampi ja virheettömämpi tapa sekä lähettää että vastaanottaa laskuja. Kuitenkin monissa eurooppalaisissa yrityksissä taistellaan vielä standardien, yhteensopivuuksien ja kansallisen lainsäädännön asettaminen reunaehtojen kanssa. Siirtyminen verkkolaskuun on osa yrityksen tehokasta, virheetöntä ja automatisoitua laskuvirtojen hallintaa, Pulli toteaa.

Tutkimusta varten haastateltiin 9037 kuluttajaa ja 4765 laskutuksen päätöksentekijää yrityksissä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Saksassa, Puolassa, Unkarissa, Tsekeissä, Slovakiassa, Itävallassa, Romanissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Isossa-Britanniassa.

Itella Information tarjoaa yrityksille osto- ja myyntilaskuprosessien sekä talous- ja palkkahallinnon ulkoistuspalvelua 15 Euroopan maassa.  Suomessa Itella ylläpitää ja kehittää kuluttajille suunnattua NetPosti –palvelua, jonne voidaan verkkolaskujen lisäksi vastaanottaa myös muita sähköisiä kirjeitä.

Johtaja Heikki Pulli, Itella Information, puh. 050 3866 233, heikki.pulli@itella.com
Viestinnän yhteystiedot: Viestintäpäällikkö Satu Linkola, puh. 0400 967 836, satu.linkola@itella.com

Itella Information on johtava talouden tietovirtojen tehostaja ja sähköisen laskutuksen edelläkävijä Euroopassa. Palvelut sisältävät ratkaisut saapuvien laskujen tehokkaaseen käsittelyyn organisaation sisällä ja laskujen lähettämiseen kustannustehokkaasti sähköisesti tai paperilla. Itella Information toimii 15 Euroopan maassa noin 2000 ammattilaisen voimin. Vuonna 2009 liikevaihto oli 247 miljoonaa euroa. Itella Information liiketoimintaryhmä kuuluu Itella-konserniin.