• Posti Group/

Itella Informationin tutkimus: Verkkolaskun hiilijalanjälki nyt jopa kymmenen kertaa pienempi kuin paperilaskun

Itella Informationin tutkimuksen mukaan verkkolaskun hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet huomattavasti vuosien 2008 ja 2010 välillä. Uusimmassa tutkimuksessa verkkolaskun hiilijalanjälki on keskimäärin 5 grammaa, kun vastaavasti paperisen on noin 50 grammaa. Vuonna 2008 verkkolaskun hiilijalanjälki oli vielä 30 grammaa. Paperilaskun hiilijalanjälki on pysynyt suurin piirtein samana. Tutkimukset on toteuttanut Natural Interest Oy.

- Vuoden 2008 tutkimus paljasti, että Itellan sähköisen palvelun hiilijalanjälkeä on mahdollista pienentää prosesseja tehostamalla. Uudet tutkimustulokset osoittavat, että kehitystyö on ollut kannattavaa. Tehokkaasti tuotetut sähköiset palvelut ovat ympäristön kannalta kestävä ratkaisu, kertoo toimitusjohtaja Jonne Hellgren Natural Interestistä.

Itella Information on panostanut hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen. Verkkolasku on paperilaskua ilmastoystävällisempi vaihtoehto ja sen hiilijalanjälkeä on onnistuttu entisestään pienentämään tehostamalla sähköisiä prosesseja ja optimoimalla palvelimien kapasiteettia. Paperilaskun päästöissä ei ole tapahtunut kolmen vuoden aikana merkittävää muutosta, mutta Itellan sataprosenttinen CO2-kompensointi tekee paperilaskujen jakelusta hiilineutraalia. Itella Information verkkolaskujen välittäjänä kompensoi loputkin päästöt osallistumalla ilmastoprojekteihin.

”Itellassa tehdään paljon ympäristövastuullista työtä. Paperilaskujen jakelu on hiilineutraalia, samoin NetPosti –palvelu kuluttajille. Itella Information osallistuu talkoihin omalta osaltaan, kertoo johtaja Heikki Pulli.

Ilmastoprojektit korvaavat fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja tuottavat uusiutuvaa energiaa esimerkiksi tuulella tai biokaasulla. Näin varmistetaan, että vastaava määrä päästöjä vähennetään toisaalla. Päästöjen hyvitys tapahtuu luotettavissa ja sertifioiduissa, Gold Standard -luokituksen saaneissa ilmastoprojekteissa, jotka ovat riippumattoman ympäristöarvioijan tarkistamia kohteita.

Verkkolaskun ympäristöystävällisyys on erittäin tärkeä syy yrityksille ja kuluttajille suosia sähköistä kanavaa.

”Meidän yritysasiakkaitamme kiinnostaa verkkolaskun kustannustehokkuus, nopeus ja ympäristöystävällisyys. Tutkimuksen avulla voimme osoittaa, mistä paperi- ja verkkolaskun hiilijalanjälki muodostuu. Tutkittua tietoa tarvitaan, kun yrityksissä pohditaan verkkolaskutukseen siirtymistä ja markkinoidaan sitä omille asiakkaille, kertoo johtaja Heikki Pulli Itella Informationista.

Tutkimuksessa huomioitiin palveluprosessien eri vaiheet. Sähköisessä prosessissa tutkittiin sähköisen sanoma-aineiston käsittelyn, jakelun ja arkistoinnin hiilidioksidipäästöjä. Paperiprosessissa tarkasteltiin Itellaan sähköisenä saapuneen kirjeaineiston käsittelyn, tulostuksen, kuorituksen, arkistoinnin ja fyysisen kuljetuksen tuottamia hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi tutkimuksessa huomioitiin laitteiden valmistuksen, konesalien ja työtilojen energiankulutuksen sekä materiaali- ja jätemäärien vaikutus.

RAPORTTI: Hiilidioksidipäästöjen arviointi Itellan palveluissa (pdf)

Tutustu Itellan ympäristöohjelmaan

johtaja Heikki Pulli, Itella Information, puh. 050 386 6233, heikki.pulli@itella.com
toimitusjohtaja, Jonne Hellgren, Natural Interest Oy, puh. 040 574 6031, jonne@naturalinterest.fi