Itella Logistiikalle Orimattilan Pennalaan 70 000 neliön uuden teknologian logistiikkakeskus

Itella Logistiikka käynnistää yli 70 000 neliön logistiikkakeskuksen laajennushankkeen Orimattilan Pennalassa. Itella Logistiikka ja Rautakesko ovat sopineet Rautakeskon kotimaan varastoinnin keskittämisestä Pennalaan. Uusi logistiikkakeskus hyödyntää energiatehokasta varasto- ja lämmitystekniikkaa.

Uusi logistiikkakeskus nousee Itella Logistiikan nykyisen palveluvaraston viereen Pennalan Jokimäentielle. Kiinteistössä hyödynnetään uusinta varasto- ja lämmitystekniikkaa. Esimerkiksi keräilyssä käytetään ääniohjausta ja kiinteistön lämmityksessä energiatehokasta maalämpöä. Laajennuksen jälkeen Itellan varastotila Pennalassa nousee yli 100 000 neliömetriin. Uuden logistiikkakeskuksen rakentaminen aloitetaan toukokuussa 2011 ja se valmistuu kesäkuussa 2013. Rautakeskon rauta- ja maataloustuotteiden ohella Pennalaan keskitetään Itella Logistiikan sisustus- ja muotilogistiikan palveluvarastotoiminnot Lahden alueella.

- Uusi logistiikkakeskus huomioi myös Keskon ympäristöpolitiikan myönteisellä tavalla. Liiketoiminnan kasvusta johtuen olemme joutuneet tekemään varastointiin lisätilaratkaisuja, jotka ovat kasvattaneet varastoiden määrää jopa viiteen. Asiakkaillemme tämä merkitsee laadukkaampaa, kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää palvelua, sanoo Rautakeskon logistiikkajohtaja Olli Salmivaara.

- Pitkäaikainen kumppanuutemme Rautakeskon kanssa ja talouden piristyminen mahdollistavat, että pääsemme nyt jatkamaan Pennalan laajennushanketta. Kokonaisinvestoinnin arvo on 61,5 M€ .
Tämä on merkittävä panostus Lahden talousalueelle, josta on erinomaiset yhteydet eri puolille Suomea ja mahdollisuudet saada työvoimaa on hyvä. Palveluiden keskittäminen saman katon alle mahdollistaa meille entistä kustannustehokkaamman toiminnan. Pystymme myös vastaamaan paremmin asiakkaiden logistisiin tarpeisiin, johtaja Jukka Pyykkö Itella Logistiikasta toteaa.

Itella Logistiikka on Rautakeskon kansainvälinen logistiikkakumppani, joka operoi Suomen ohella Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Yhteistyö kattaa rauta- ja maatalouskauppatuotteiden varastoinnin, terminaalitoiminnot ja kuljetukset. Rautakeskon Suomen varastointipalvelut Itella Logistiikka on hoitanut vuodesta 2002 alkaen. Joulukuussa 2010 yhteistyötä laajennettiin kotimaan varastojakelut kattavalla kuljetussopimuksella.

Lisätietoja medialle:

Itella Logistiikka, johtaja Jukka Pyykkö, puh. 0500 463 633
Rautakesko, logistiikkajohtaja Olli Salmivaara, puh. 050 306 4130

Itellan MediaDesk palvelee toimittajia numerossa 020 452 3366 arkisin klo 8.30 - 16.30.
Itellaan liittyvää kuvamateriaalia on saatavissa konsernin nettisivujen Media-osiosta Kuvapalvelu ja logot.

Itella Logistiikka tukee ja kehittää asiakasyritystensä liiketoimintaa tarjoamalla palvelulogistiikan ratkaisuja auto-, meri- ja lentorahtiin sekä varastointiin ja muuhun sopimuslogistiikkaan. Asiakkaat voivat ulkoistaa meille logistiikkaprosessinsa yksittäisen osan tai laajimmillaan koko toimitusketjunsa. Itella Logistiikalla on yli 30 toimipistettä kahdeksassa maassa (Suomi, Skandinavia, Baltia, Venäjä). Globaalit palvelut tarjoamme partnerien kautta. Itella-konserniin kuuluvan Itella Logistiikan liikevaihto oli vuonna 2010 oli 677 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 7 700.

Rauta- ja sisustuskauppaa sekä maatalouskauppaa harjoittavan Rautakeskon vähittäiskauppaketjut ovat K-rauta, Rautia, Byggmakker, Senukai, OMA ja K-maatalous. Rautakesko johtaa ketjujaan, yhdistää niiden ostovoiman, järjestää tehokkaan logistiikan, hankkii kauppapaikat ja takaa kaupoille vahvan markkinointi- ja kehitystuen. Rautakesko toimii Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä.