Itella Payment Services muuttuu Itella Pankiksi uuden toimiluvan myötä

Finanssivalvonta on myöntänyt 30.8.2011 Itellan tytäryhtiölle Itella IPS Oy:lle (Itella Payment Services) luottolaitoslain mukaisen talletuspankin toimiluvan. Sen ansiosta Itella-konsernissa pystytään hallitsemaan tieto- ja tuotevirtojen ohella myös niihin liittyvää lasku- ja maksuliikennettä entistä monipuolisemmin.

Konsernijohtaja Jukka Alho:
”Laskutukseen liittyvän informaation välittäminen on ollut kautta aikojen Itellan perustoimintaa. Nyt pystymme tarjoamaan tällä alueella entistä monipuolisempia palveluita, kun pääsemme uuden toimiluvan myötä mukaan pankkien yhteistyöverkostoon.

Itella Pankki erikoistuu maksujen ja laskutusinformaation välittämiseen eritoten verkkokaupassa, pakettipalveluissa ja muussa postiasioinnissa. Lähtökohtana on laajapohjainen yhteistyö niin kaupan toimijoiden kuin pankkisektorin kanssa.

Itella Pankki ei tule olemaan normaali yleispankki, joka tarjoaisi asuntolainoja tai rakentaisi fyysistä palveluverkkoa. Se ei pyri asiakkaidensa ”ykköspankiksi”, vaan asiakkaat käyttävät sen palveluita kiinteänä osana Itellan ja kumppaneiden muuta tarjoamaa:

• Tili-, maksu- ja laskutusratkaisut, jotka liittyvät sähköiseen asiointiin; sovellusalueita löytyy niin Itellan omasta tarjoomasta (postiasiointi, taloushallinnon ulkoistusratkaisut) kuin kumppaneiden liiketoiminnasta
  • Verkkokaupankäyntiin liittyvät maksuratkaisut, jotka yhdistävät maksamisen ja tavarantoimituksen
  • Verkkolaskujen välittäminen

Itella IPS Oy:n nykyiset laskutus- ja maksuliikepalvelut jatkuvat, ja ne siirtyvät Itella Pankin tarjoomaan vuoden 2011 loppuun mennessä. Ensimmäiset uudet pankkipalvelut lanseerataan vuoden 2012 aikana. Ensi vaiheessa palvelut suunnataan yrityksille, mutta myös kuluttajille suunnattuja palveluja tullaan jatkossa tarjoamaan.

Itella IPS tulee esiintymään 1.1.2012 alkaen Itella Pankki -nimellä.

Lisätiedot: Hannu Lanteri, toimitusjohtaja, Itella IPS Oy, puh. 020 4516 169, etunimi.sukunimi@itella.com