Perjantain mielenilmauksen vaikutukset Postin palveluihin

Perjantaiksi 18.9. suunniteltu eri työntekijäjärjestöjen yhteinen mielenilmaus aiheuttaa toteutuessaan häiriöitä myös Postin palveluihin. Mielenilmauksen laajuudesta johtuen myös monet Postin toiminnot keskeytyvät. Palvelukatkot aiheuttavat postipalvelujen ruuhkautumista ja viiveitä koko Suomessa. Asiakkaat saavat tilannetietoa posti.fi-sivuilta.

Mielenilmauksen aikanakin toimivat Postin palvelut:

• SPR:n verikuljetukset koko Suomessa

• Ruoka/ateriakuljetukset, mikäli ruuanvalmistuksesta vastaava taho pystyy toimittamaan ateriat

• Espoo

• Helsinki

• Vantaa

• Kuopio

• Pohjois-Suomi

Muiden alueiden ruoka/ateriakuljetusten toteutumista selvitetään.

• Normaalisti avoinna olevat Postin omat myymälät tämän hetkisen tiedon mukaan

• 00980 Helsinki, Vuotie 45

• 01510 Vantaa, Valimotie 9

• 01600 Vantaa, Iskoskuja 3

• 15140 Lahti, Aleksanterinkatu 18

• 20780 Kaarina, Hovirinnantie 5

• 21200 Raisio, Raisiontori 6

• 20100 Turku, Eerikinkatu 19

• 20250 Turku, Uhrilähteenkatu 2

Mielenilmauksen ulkopuolelle on rajattu seuraavat palvelut, mutta niiden toteutumista normaalilla tavalla ei kapasiteettivajeen vuoksi voida taata tämän hetkisen arvion mukaan. Viivettä syntyy, koska palveluun liittyvää kuljetusta tai riittävää määrää muita resursseja ei ole käytettävissä.

• Sanomalehtien varhaisjakelu

• Asiakkaiden turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät lähetykset, kuten sairaaloiden lähetykset ja laboratorionäytteet

• Kirjelaatikoiden tyhjennykset, jos oletetaan niiden täyttyvän perjantain aikana

• Lastien purkutoiminnot Postin terminaaleissa

Pyydämme asiakkaitamme huomioimaan, että PERJANTAINA 18.9.:

• Kirjelaatikkoihin tai posteihin jätettyjä lähetyksiä (mukaan lukien posteihin jätetyt laboratorionäytteet) ei pääsääntöisesti saada kerättyä, kuljetettua, lajiteltua tai jaettua normaaliin tapaan. Tämän hetkisen arvion mukaan viive voi olla useita päiviä viikonlopusta johtuen.

• Osa Postin varastoista palvelee rajoitetusti. Posti on suoraan yhteydessä asiakkaisiin ja sopii toimintatavasta.

• Postin Termo-lähetyksiä ei voida toimittaa asiakkaille. Termo-lähetysten nouto keskiviikkona ja näiden jakelu torstaina 17.9. onnistuu normaalisti.

• Postin noutojakelua ei voida pääsääntöisesti toteuttaa. Lähetykset noudetaan asiakkailta viikonlopun jälkeen, kun kuljetukset jälleen toimivat.

• Postin pakettiautomaattien täyttäminen ja tyhjentäminen keskeytyy. Torstaina tai aikaisemmin tällä viikolla pakettiautomaatteihin viedyt lähetykset ovat noudettavissa saapumisilmoituksen mukaisesti, mutta perjantaina pakettiautomaatteja ei pääsääntöisesti täytetä.

• Pääosa Postin omista palvelupisteistä on suljettuina, joten näissä posteissa ei voi asioida.

• Postin kumppaniyritysten yhteydessä toimivat postit saattavat palvella rajoitetusti tai olla suljettuina.

Alla mainittuihin Postin palveluihin tulee tämän hetkisen arvion mukaan merkittävää viivettä:

• Postinlajittelu. Tämän hetkisen arvion mukaan ruuhkan purkaminen vie useita vuorokausia.

• Postinjakelu. Perusjakelu eli niin sanottu päiväpostinjakelu: kirjeet, aikakauslehdet, mainokset ja paketit. Tämän hetkisen arvion mukaan ruuhkan purkaminen kestää koko ensi viikon ajan.

• Ulkomaille lähtevät ja ulkomailta Suomeen meriteitse saapuvat lähetykset ja muu ulkomaanposti. Tämän hetkisen arvion mukaan ruuhkan purkaminen vie useita vuorokausia.

• Kotimaan rahtikuljetukset. Arvioitu viipeen kesto tarkentuu.

Tilannetta seurataan päivittäin. Tilanne koskee koko Suomea. Mikäli joissakin Postin palveluissa on alueellisia eroja tai täsmennyksiä, niistä kerrotaan päivittäisissä tiedotteissa tietojen täsmennyttyä.

Postin digitaaliset verkkopalvelut toimivat normaalisti osoitteessa posti.fi. Seuraava tilannearvio kerrotaan viimeistään torstaina 17.9.

Posti varautuu tilanteeseen käytettävissä olevilla keinoilla, jotta haitta Postin asiakkaille jäisi mahdollisimman pieneksi.

Lisätiedot medialle: Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00 – 16.30)