Posti pilotoi pakettien lauantaitoimituksia – verkkokauppatilaus nopeasti noudettavaksi

Suomessa verkkokauppaostosten noutaminen pakettiautomaateista ja posteista on suosituin toimitustapa. Posti kehittää verkkokaupan palveluja pilotoimalla noudettavien pakettien lauantaitoimituksia Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa joulukuun lopulle asti. Jo tänä lauantaina 3.10. vastaanottaja voi saada tilaamastaan paketista tekstiviestin ja noutaa halutessaan paketin saman tien.

– Selvitämme kokeilussa, tarttuvatko vastaanottajat tilaisuuteen noutaa vasta tilaamiaan lähetyksiä viikonlopun aikana. Viikonloppuisin käydään muutenkin asioilla, joten saapumisilmoitus lauantaina voi ilahduttaa. Verkkokaupoille lauantaitoimitus tuo nopeutta ja ketteryyttä, liiketoimintajohtaja Anders Falck Postista kertoo.

Lauantaitoimitus tuhansille paketeille

Kokeilu kattaa pääkaupunkiseudulla 112 Postin pakettiautomaattia ja 56 postia. Vastaanottaja voi seurata paketin kulkua Postin mobiilisovelluksesta tai verkkosivuilta. Paketin voi noutaa ilman saapumisilmoitustakin lähetystunnuksella ja henkilöllisyystodistuksella. Lauantaitoimitusten myötä Postin asiakaspalvelu laajentaa palvelua ja vastaa paketteja koskeviin tiedusteluihin lauantaisin chat-palvelussa ja puhelimitse klo 8-18.

Yleensä verkkokauppaostokset noudetaan nopeasti, valtaosa jo seuraavana päivänä saapumisesta Postin palvelupisteeseen. Nopea noutaminen on etu etenkin joulusesongin aikaan, kun uusia paketteja toimitetaan palvelupisteisiin tavallista suurempia määriä. Posti on useana jouluna varmistanut pakettiliikenteen sujuvuuden viikonlopputoimituksilla joulun alla. Pilotissa tätä kyvykkyyttä testataan osana normaalia pakettiprosessia.

Posti kehittää paitsi jakeluratkaisuja myös verkkokaupan taustaprosesseja. Syksyllä 2015 Postin Logistiikkakeskuksen yhteyteen aukeava robottiavusteinen automaattivarasto Vantaalla mahdollistaa verkkokaupoille jopa saman päivän toimitukset.

Postin asiakaspalvelu: henkilöasiakkaat puh. 0200 71000 (pvm/mpm), konsumentkunderna 0200 27100 (lna/msa).

Lisätietoja medialle:

Postin MediaDesk puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9-16.30)