Posti tuo osoitteettomaan mainontaan uuden tuotteen

Posti esittelee ensi vuonna uuden tuotteen osoitteettomaan mainontaan. Kotitaloudet saavat maaliskuun alusta alkaen kahdesti viikossa mainokset ja muut osoitteettomat lähetykset erillisessä kääreellisessä lähetysnipussa.

Tällä hetkellä osoitteettomat lähetykset jaetaan erillisinä osoitteellisen postin joukossa. Uudistuksen myötä mainokset, ilmaisjakelulehti ja muu osoitteeton posti niputetaan koneellisesti paperisen kääreen sisään.

– Suoramainokset jaetaan omassa nipussaan, jolloin paperikääreestä tulee lähettäjille uudenlainen markkinointiväline Suomen mainos- ja mediamarkkinoille. Lähetysnippu on laadukas, kustannustehokas ja kattava markkinointikanava. Vastaanottajille se on lisätietoa mainosten lisäksi, sanoo Postin markkinointipalveluista vastaava johtaja Hanna-Leena Lindblom.

Euroopassa mainospostin niputus on jo yleinen ja suosittu jakeluratkaisu, joka on käytössä esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa ja Ranskassa.

– Tehtyjen kuluttajatutkimusten mukaan kuluttajat kokivat kääreeseen pakatun postin positiivisena. Myös lähetysten huomioarvo paranee, kun osoitteeton posti on niputettu yhteen, kertoo Lindblom.

Posti aikoo toteuttaa uudentyyppisen jakeluratkaisun maanantaisin ja torstaisin. Toistaiseksi muina päivinä osoitteettomia lähetyksiä jaetaan nykyisen kaltaisesti.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa paperisen viestinnän kilpailukykyä ja jakelun kannattavuutta sähköisen viestinnän lisääntyessä voimakkaasti. Kirjeiden ja sanomalehtien jakelumäärät laskevat noin 10 prosentin vuositahtia.

Nykyisin mainospostin manuaaliseen lajitteluun kuuluu merkittävästi työaikaa. Uudistuksessa niputtaminen tehdään koneellisesti.

– Koska osoitteettomien lähetysten markkinahinta on niin halpa, niiden manuaalinen lajittelu nykyisellä kustannusrakenteella ei valitettavasti ole kannattavaa, toteaa Lindblom.

Lisätiedot medialle:

Hanna-Leena Lindblom, johtaja, Itella Posti Oy
Itella MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00 - 16.30)

Valokuvat ja logot
www.itella.fi/media

Itella on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 11 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2013 oli 1 977 miljoonaa euroa. Palvelemme yritysasiakkaitamme Itella-nimellä ja kuluttajia Suomessa Posti-nimellä noin 26 000 ammattilaisen voimin. www.itella.fi.