Postin pakettitoimitukset normalisoituvat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa

– varasto- ja rahtipalvelut sekä postit ovat palvelleet kaiken aikaa normaalisti

Postin suurimmat logistiikkakeskukset Vantaalla ja Liedossa alkavat palautua PAU:n lakoista torstaina 26.11., jolloin pakettilajittelu saadaan täyteen toimintaan ja pakettitoimitukset myös Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa liikkeelle. Ruuhkan purkuun käytetään kaikki mahdolliset resurssit, jotta toimitusajat alueella palautuvat normaaleiksi mahdollisimman pian. Osassa toimituksista viivettä voi olla vielä ensi viikolla. Kaikki reilut 900 postia ja 480 pakettiautomaattia ovat palvelleet koko ajan normaalisti, ja lähetykset ovat olleet noudettavissa saapumisilmoituksella.

Koko maan osalta tarkasteltuna PAU:n lakoista huolimatta yli 80 % kaikista postinsaajista on saanut postinsa ajoissa tai vain pienellä viiveellä. Tilanteessa on alueellista vaihtelua johtuen PAU:n paikallisista työtaistelutoimenpiteistä.

Lakoilla ei ole ollut merkittävää vaikutusta rahtipalveluihin ja Postin varastopalvelut toimivat normaalisti. Iso osa koneellisesti lajitelluista paketeista on saatu toimitettua asiakkaille lakoista huolimatta.

- Olemme palvelleet suurimmassa osassa Suomea normaalisti paikallisista lakoista huolimatta. Verkkokaupan lähetykset ja muut paketit, jotka voidaan käsitellä koneellisesti, kulkevat taas lähes normaalisti loppuviikosta myös Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, kun logistiikkakeskuksemme saadaan tänä yönä täyteen toimintaan, Postin ohjauskeskuksen johtaja Jarmo Ainasoja sanoo.

Joulukauppa vilkastuu marras-joulukuun vaihteessa, ja joulu on Postille vuoden suurin sesonki.

- Meille sekä asiakkaillemme on elinehto, että voimme paikata lakoista aiheutuvat häiriöt mahdollisimman nopeasti. Lupaan, että teemme sen eteen kaikkemme, Jarmo Ainasoja painottaa.

Tämän hetkisen arvion mukaan myös kirjeiden, lehtien sekä suoramainosten kulku pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla palautuu pääosin normaaliksi ensi viikon aikana, olettaen, että laittomia lakkoja ei tule lisää. Printtituotteiden ruuhkan purku on haasteellisinta ja voi viedä pidempään Helsingissä, missä postinlajittelun lisäksi myös postinjakelu on ollut lakossa. Ulkomaanpostin toiminnot saadaan niin ikään täyteen toimintaan, joskin suman purku ja muualla maassa alkavat lakot voivat aiheuttaa viiveitä.

PAU:n lakot siirtyvät maantieteellisesti paikasta toiseen ja hidastavat Postin toimintoja

PAU:n lakot pääkaupunkiseudulla ja muualla Uudellamaalla sekä Varsinais-Suomessa päättyvät 25.11.

Lakot siirtyvät muualle maahan. Keskiviikkona 25.11. klo 22.00 PAU:n lakot alkavat Tampereen, Jyväskylän, Seinäjoen ja Kuopion toiminnoissa ja aiheuttavat toteutuessaan häiriöitä saapuvien ja lähtevien lähetysten toimituksiin. Näilläkin alueilla postit ja pakettiautomaatit ovat toiminnassa, ja saapuneet lähetykset voi noutaa.

Lisätietoa PAU:n lakkoilmoituksista ja lakkojen vaikutuksista

MediaDesk, puh. 020 452 3366

www.posti.com/media

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 10 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.