• Posti Group/

Postin YT-neuvottelut päättyneet: Postilla on jatkossa 1 500 palvelupistettä, omia myymälöitä 21

Postin palvelupisteverkoston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Postilla on jatkossa 21 omaa myymälää, ja 77 myymälän osalta aloitetaan neuvottelut palvelujen siirtämisestä kumppaniyritysten hoidettaviksi vuosien 2015 - 2018 aikana. Lisäksi Posti avaa 100 uutta palvelupistettä ja palvelupisteiden kokonaismäärä kasvaa yhteensä 1 500:aan.

Neuvottelujen aikana irtisanomistarve pieneni ja on nyt enintään 319 henkilöä. Alkuperäinen vähennystarve oli 380. Neuvottelut koskivat yhteensä 98 Postin omaa myymälää.

Muutos etenee myymälöittäin kumppaniyritysten kanssa käytävien neuvottelujen myötä. Muutokset tapahtuvat seuraavien kahden ja puolen vuoden aikana, ensimmäiset arviolta aikaisintaan elokuussa 2015.

Postit palvelevat muutoksiin asti normaalisti. Tulevista muutoksista kerrotaan hyvissä ajoin myös asiakkaille.

- Kehitämme palveluitamme asiakaslähtöisesti, palveluiden saatavuutta parantaen ja huomioiden kaikki asiakasryhmämme. On tärkeää, että paikkakunnalla on paikallisiin tarpeisiin sopiva palvelupiste, josta alueen asukkaat ja yritykset saavat haluamansa palvelut. Palvelupisteiden tarkastelussa on huomioitu asiakasvirrat, asiakasrakenne, lähetys- ja vastaanottomäärät sekä väestötiheys, Postin palvelupisteverkostosta vastaava johtaja Riku Kuusisto korostaa.

Postin palvelupisteiden määrä ja sijainti noudattavat postilakia myös muutosten jälkeen.

Laajemmat aukioloajat ja palvelut entistä lähempänä asiakkaita

Postin palveluverkoston uudistaminen perustuu useina vuosina tehtyihin asiakastutkimuksiin. TNS Gallupin uusimman tutkimuksen mukaan yli 70 % suomalaisista haluaa posteille kauppojen aukioloajat. Jo ennen muutosta 90 % posteista eli lähes 800 postia toimii Postin kumppaniyrityksissä.

- Jatkossa posti on usein entistä lähempänä asiakkaita. Lisäämme eri puolille Suomea yhteensä sata uutta palvelupistettä. Kehitämme myös omien myymälöidemme toimintaa. Henkilökohtaisen palvelun lisäksi monet Postin palvelut on saatavilla myös verkossa, Kuusisto kertoo.

Kuusisto korostaa, että Postille on kunnia-asia tarjota ensiluokkaiset palvelut kaikissa Postin palvelupisteissä. Kaikki postiasioita hoitavat henkilöt saavat tukea ja koulutuksen.

Henkilöstöstä pidetään huolta muutoksessakin

Posti noudattaa vastuullista henkilöstöpolitiikkaa ja tukee henkilöstöään mittavilla tukitoimilla.

- Me haluamme hoitaa muutoksen vastuullisesti. Pystymme tarjoamaan hyvää tukea sekä taloudellisesti että valmennuksen kautta - mahdollisuuden asiakaspalvelun ammattilaisillemme löytää uusi polku myös Postin ulkopuolelta, Kuusisto sanoo.

Postin Uusi polku -tukiohjelma tarjoaa valmennusta ja tukea työnhakuun, uudelleenkouluttautumiseen tai yrittäjäksi ryhtymiseen.

Postin omia myymälöitä ovat jatkossa:

00100 Helsinki (Keskusta / pääposti)
00120 Helsinki (Annankatu)
00130 Helsinki (Kasarmitori)
00510 Helsinki (Vallila)
00530 Helsinki (Hakaniemi)
00880 Helsinki (Herttoniemen teollisuusalue)
01300 Vantaa (Tikkurila)
02100 Espoo (Tapiola)
15100 Lahti (Saksalankatu)
20100 Turku (Eerikinkatu)
28100 Pori (Yrjönkatu)
33100 Tampere (Rautatienkatu)
40100 Jyväskylä (Vapaudenkatu)
45100 Kouvola (Kauppamiehenkatu)
50100 Mikkeli (Raatihuoneenkatu)
53100 Lappeenranta (Kauppakatu)
65100 Vaasa (Hovioikeudenpuistikko)
70100 Kuopio (Kauppakatu)
90100 Oulu (Hallituskatu)
96100 Rovaniemi (Koskikatu)
96930 Napapiiri (Joulupukin pääposti).

Faktaa

• Uudistuksen myötä Posti suunnittelee 100 uuden palvelupisteen avaamista eri puolille Suomea. Palvelupisteitä on nyt yhteensä noin 1 400 ja muutaman vuoden kuluttua 1 500. Postilla on jatkossakin Suomen laajin palveluverkko.

• Vastaavanlainen muutos postien siirtymisestä palveluyritysten yhteyteen on tapahtunut jo aiemmin esimerkiksi Hollannissa, Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa, joissa postiyhtiöillä ei ole lainkaan tai on vain vähän niin sanottuja omia posteja.

• Uudistuksilla Posti vastaa asiakkaidensa toiveisiin. Ihmisten ajankäytössä, liikkuvuudessa ja asiointitottumuksissa on tapahtunut voimakas muutos. Palvelua halutaan myös iltaisin ja viikonloppuisin ja muun asioinnin yhteydessä.

• Vastaamme uudistuksella myös verkkokaupan kasvun myötä lisääntyvään pakettien määrään ja niiden nopeaan toimittamiseen asiakkaille.

• Postin toimintaa ei tueta verovaroin.

Lisätiedot medialle:
Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma–pe klo 9.00–16.30)

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 11 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.