Postinkulku palautumassa normaaliksi

Laittomien työtaisteluiden aiheuttamaa sumaa puretaan loppuviikon aikana

Postinkulku on palautumassa normaaliksi myös niillä alueilla, joissa laittomat työtaistelut ovat aiheuttaneet viivettä postinlajittelussa ja jakelussa. Laittomien työtaisteluiden aikana kertynyt postisuma puretaan loppuviikon aikana.

Toistaiseksi uusia laittomia työtaisteluita on käynnissä ainoastaan osassa Espoon, Kuopion ja Turun jakeluita, mikä viivästyttää postinkulkua Espoon, Kuopion ja Turun alueella.

Postinkulun viive koskee päiväjakelussa jaettavia kirjeitä, aikakaus-, sanoma- ja ilmaisjakelulehtiä, mainoksia sekä paketteja.

Sanomalehtien varhaisjakeluun laittomat työtaistelut eivät vaikuta. Myös kaikki muut Postin palvelut toimivat normaalisti. Postin rahti-, kuljetus- ja varastopalvelut toimivat niin ikään normaaliin tapaan.

- Postinkulku on toiminut pääosin hyvin, mutta PAU:n työtaistelutoimenpiteiden kohdistuminen toistuvasti Helsingin postikeskukseen vaikuttaa postinlajitteluun ja jakeluun vielä loppuviikosta. Tämän hetken arvion mukaan tilanne normalisoituu tämän viikon aikana. Toivomme, että henkilöstömme valitsee mieluummin työn tekemisen kuin laittomien työtaisteluiden jatkamisen. Kilpailutilanne alalla on kovaa emmekä halua vaarantaa palveluja ja menettää asiakkaita. Pahoittelemme PAU:n työtaistelutoimenpiteiden aiheuttamaa viivettä postinkulussa ja viiveen mahdollisesti aiheuttamaa haittaa postinsaajille Postin Ohjauskeskuksen johtaja Jarmo Ainasoja kertoo.

Työtaistelutoimenpiteiden taustalla on Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen umpeutuminen 31. lokakuuta ja sen jälkeen alkanut sopimukseton tila.

Posti on valmistautunut käyttämään väliaikaista ja täydentävää työvoimaa sekä alihankintaa häiriötilanteissa. Postin tavoitteena on väliaikaisen ja täydentävän lisätyövoiman avulla varmistaa, että häiriöt palveluissa pystytään pitämään mahdollisimman vähäisinä työntekijäjärjestö PAU:n jäsenistölleen asettaman ylityökiellon sekä laittomien työtaistelutoimenpiteiden aikana.

MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00 – 16.30)

Postin ja Paltan yhteystiedot medialle

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 10 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.