Sarjakuvafestivaalien ohjelmaa Postimuseossa

Postimuseossa on runsaasti sarjakuvafestivaaleihin liittyvää ohjelmaa 16.–17.9. Tarjolla on ohjelmaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Lisäksi esillä on Hahmoterapiaa – suomalaisen sarjakuvan merkkihahmoja -näyttely. Museoon on vapaa pääsy koko festivaalien ajan 16.–18.9.

Postimuseo, Helsingin pääpostitalo, Asema-aukio 5 H. Museo on avoinna 16.9. kello 10–18 ja 17.–18.9. kello 12–17.

Perjantaina 16.9.:

kello 13–15 World Comics Finland: Programme in English.

Comics in development cooperation. What are grassroots comics? Katja Tukiainen, Tarmo Koivisto and Leif Packalén from World Comics Finland tell about their experiences of comics workshops in Africa and India. Festival guest, Cartoonist Frank Odoi from Ghana, participates in the discussion.

(Maailman sarjakuvat: Sarjakuva kehitysyhteistyössä Maailman sarjakuvat -yhdistyksen Katja Tukiainen, Tarmo Koivisto ja Leif Packalén kertovat englanniksi ruohonjuurisarjakuvasta ja työpajoista Afrikassa ja Intiassa. Mukana myös ghanalainen festarivieras, sarjakuvapiirtäjä Frank Odoi, joka on alusta alkaen seurannut yhdistyksen toimintaa.)

kello 15–16 Ilpo Koskela esittelee Sarjakuvantekijän opasta.

Lauantaina 17.9.:

Kello 12–17 Foreign visitors in-depth interviews:

Kello 12-17 Inside the Comic Mind. Programme in English:

Kello 12.15 Mestaripiirtäjä Pedrosa kertoo töistään. Luento tulkataan ranskasta suomeksi.

Kello 13.00 From a lawyer to a cartoonist - Stephan Pastis, the bad boy of American strip comics, talks of his craft and career. A presentation in English.

Kello 14.00 Veteran artist Warren Pleece talks of his long career in comics, from his work at the renowned Vertigo imprint as well as his self-published work. A presentation in English.

Kello 15.00 Bryan Talbot: Grandville and the Anthropomorphic Tradition Bryan Talbot's in-depth look at the traditions influencing his work in the Grandville graphic novels. A presentation in English.

Kello 16.00 Commando editor George Low offers an informative history on the 50 years of Commando comics. A presentation in English.

Muuta ohjelmaa:

Kello 12-17 Nonstop-supersankari- ja eläinhahmotyöpaja. Työpajassa tehdään oma supersankarihahmo ja luodaan improvisaatiomenetelmiin perustuva eläinhahmo. Työpajassa oppii hahmonluonnin perusteita ja sarjakuvan alkeita. Paja sopii 7-12-vuotiaille.

Kello 14 Hahmoterapiaa-näyttelyn yleisöopastus. Oppaana sarjakuvan asiantuntija Jyrki Vainio. Vapaa pääsy!

Yhteyksiä sarjakuvan asiantuntijoihin liittyen Postimuseon ohjelmaan välittää museon projektisuunnittelija Helena Pärssinen puh. 020 451 4775 tai helena.parssinen@posti.fi. Hahmoterapiaa-näyttelyn tiedotusmateriaali löytyy osoitteesta http://www.posti.fi/postimuseo/media/2011/hahmoterapiaa.html