Tutkimus: Verkkokauppojen asiakkaat haluavat valinnanvaraa paketin noutoon

Verkosta ostavat kuluttajat kokevat tärkeäksi sen, että he voivat vapaasti valita, mihin palvelupisteeseen heidän verkko-ostoksensa toimitetaan noudettavaksi. Yli puolet verkkokaupoista ostavista suomalaisista on sitä mieltä, että verkkokaupat tarjoavat tällä hetkellä liian vähän vaihtoehtoja noutopaikan suhteen. Tiedot käyvät ilmi hiljattain valmistuneesta Itellan tutkimuksesta, jossa selvitettiin verkko-ostosten haluttuja vastaanottotapoja.

Suurin osa verkkokauppojen asiakkaista toivoo valinnanvapautta paketin noutopisteen suhteen. Erityisesti paljon verkko-ostoksia tekevät asiakkaat haluavat ohjata pakettejaan muuallekin kuin kotia lähinnä olevaan postiin. Paketin noutopisteen toivotaan sijaitsevan ensisijaisesti lähellä kotia, mutta hyödyllisenä pidetään myös sijaintia päivittäisen reitin varrella tai lähellä säännöllistä ostos- ja asiointipaikkaa.

- Olemme pyrkineet vastaamaan tähän toiveeseen lisäämällä pakettiautomaattien ja muiden sellaisten noutopisteiden määrää, jotka sijaitsevat liikenteen solmukohdissa ja ostospaikkojen yhteydessä. Lisäksi otimme juuri käyttöön paketinohjauspalvelun, jonka avulla kuluttaja voi valita, mihin noutopisteeseen hän pakettinsa ohjaa, kertoo johtaja Aku Happo Itellan Pakettipalveluista.

Automaatin etuina nopeus ja jonottomuus

Itella avasi viime vuonna 50 pakettiautomaattia, joista paketin nouto onnistuu itsepalveluperiaatteella. Tänä vuonna avataan 50 automaattia  lisää. Vaikka konsepti on Suomessa uusi, yli puolet vastaajista pitää itsepalveluautomaattia vähintäänkin melko tärkeänä vastaanottokanavana verkko-ostoksille. Asiakkaat haluavat noutaa pakettejaan kauppojen aukioloaikoina ja viikonloppuisin, ja useimmat automaatit sijaitsevat ostospaikoilla, jotka ovat auki juuri em. aikoihin.

Sekä asiakaspalvelupisteissä että automaateilla asiakkaat kokevat tärkeäksi mahdollisuuden palauttaa ostokset ja lähettää omia paketteja. Lisäpalveluita kuten lähetyksen maksamisen ja postimerkkien ostamisen asiakkaat tekevät mieluummin palvelupisteessä kuin automaateilla. Automaattien eduiksi vastaajat näkivät sen, että se on nopea käyttää eikä siellä tarvitse jonottaa.

Tutkimus tehtiin maaliskuussa 2012. Kyselyyn vastasi 314 verkkokaupasta viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana tavaraa ostanutta henkilöä. Vastaajat ovat aktiivisia verkko-ostajia, sillä he ovat tehneet viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana keskimäärin seitsemän tilausta kotimaisista ja neljä tilausta ulkomaisista verkkokaupoista. Lisäksi he ovat asioineet keskimäärin viidessä eri verkkokaupassa.

Lisätietoja: Itellan MediaDesk 020 452 3366, arkisin klo 8.30–16.30

Itellan kuvapankki: www.itella.fi/media

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2011 oli 1 152 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 17 900. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi