Viestintäviraston tutkimus: Tyytyväisyys Postin palveluihin on säilynyt hyvällä tasolla

Viestintäviraston tuoreen tutkimuksen mukaan Postin kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyys palveluihin on säilynyt hyvällä tasolla. Posti sai tutkimuksessa hyvän arvosanan keskiarvolla 3,94 asteikon ollessa 1 - 5. Tulos on hieman parempi kuin kahtena aiempana vuotena.

Tutkimuksessa käytettiin vastausasteikkoa 1 - 5 (1=erittäin tyytymätön, 5=erittäin tyytyväinen). Posti sai kaikista tutkituista osa-alueista keskiarvon 3,94. Kysymyksiä oli yhteensä yksitoista, joista viidessä Posti sai arvosanaksi yli 4 ja vain yhdessä kysymyksessä hieman alle 3.

Tutkittuja aiheita olivat kirjeiden ja postipaketin kulkunopeus sekä lähetyshinta, matka kodin etäisyydestä postilaatikolle, kirjelaatikolle, postipakettien jättö- tai noutopisteen sekä postiin ja postin esteettömyys sisäänkäynnin tai liikkumisen osalta. Tuloksissa ei ollut mainittavia eroja asuinpaikan suhteen.

- Olemme erittäin iloisia asiakkaidemme antamasta palautteesta. Olemme tehneet viime vuosina paljon uudistuksia, ja tämä palaute vahvistaa suuntamme oikeellisuuden. Me haluamme tarjota asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa yhdessä kehitettyjä ja laadukkaita palveluja, kiittää Postin palveluverkostosta vastaava johtaja Riku Kuusisto.

Posti on viime vuosien aikana uudistanut asiakkaiden toiveiden pohjalta muun muassa näitä palveluja:

• Postin palvelupisteiden määrää on lisätty, ja niiden sijainnit ovat aiempaa lähempänä asiakkaiden asiointireittejä ja aukioloajat laajemmat myös iltaisin ja viikonloppuisin. Postilla on maan kattava palvelupisteverkosto, johon kuluu noin 1400 palvelupistettä.
  • Postin digitaaliset palvelut helpottavat asiointia: Monet postipalvelut saa myös mobiilisti, posti kulkee mukana taskussa ajasta ja paikasta riippumatta. Postin asiakaspalvelu toimii myös verkossa.
  • Asiakkaalla on mahdollisuus valita palvelumuoto, Postilla on tarjolla useampi vaihtoehto: Lähetyksen noutaminen postista, pakettiautomaatista, noutopisteestä tai kotiinkuljetus. Myös lähettäminen onnistuu pakettiautomaatin kautta. Paketin kulkua on mahdollisuus itse ohjata ja seurata Postin verkkopalvelussa tai mobiilisti.
  • Jakelupalvelussa on yhdessä lähettäjäasiakkaiden ja postinsaajien kanssa haettu uudenlaisia ratkaisuja, joilla pystytään tehokkaasti ja laadukkaasti hoitamaan kirjeiden, lehtien ja suoramainosten jakelu koko maassa myös jatkossa, vaikka perinteisen postin määrä vähenee voimakkaasti koko ajan.

Lisätiedot:

Viestintäviraston tutkimus https://www.viestintavirasto.fi/viestintavirasto/ajankohtaista/2015/kuluttajientyytyvaisyyspostipalveluihinonsailynythyvallatasolla.html

Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00 – 16.30)