• Posti/

Itella Posti on vastannut Viestintäviraston selvityspyyntöön postien lakkauttamisesta

Itella Posti on tänään vastannut Viestintäviraston pyyntöön, joka koskee postien lakkauttamisia. Itella Postin mukaan Postin toimipisteverkosto täyttää lain vaatimukset nyt ja verkoston muutosten jälkeen.

Itella Postin palvelupisteverkosto muodostuu postitoimipisteiden lisäksi myös muista palvelupisteistä. Itella Postin tavoitteena on tarjota kattava palveluverkosto, josta asiakkaiden asiointitarpeen mukaiset palvelut ovat saatavissa. Erilaisten palvelupisteiden määrää on suunniteltu lisättäväksi 1000:sta noin 500:lla vuoteen 2016 mennessä, jolloin Postin palvelupisteitä olisi yhteensä noin 1500. Postitoimipisteitä täydentävillä palveluratkaisuilla, kuten pakettiautomaateilla ja noutopisteillä, palveluja pystytään myös tuottamaan kustannustehokkaasti.

Yleisimmin käytetyt postin yleispalvelut eivät edellytä asiointia postitoimipisteessä. Lähetysmääriin perustuvan arvion mukaan suomalaiset lähettävät Postin toimipisteasiointia edellyttäviä yleispalveluja keskimäärin kerran 2–3 vuodessa. Tällaisia yleispalveluja ovat yleispalvelupaketin, kirjatun kirjeen ja postivakuutetun lähetyksen lähettäminen ja vastaanottaminen.

Yleispalveluja sekä muita postipalveluja tarjotaan lokakuussa 2011 päätettyjen verkostomuutostenkin jälkeen 1000 postitoimipisteessä eli ns. täyden palvelun posteissa, joita on vähintään yksi jokaisessa manner-Suomen kunnassa. Palvelupisteverkostoon kuuluu jo nyt lisäksi 50 SmartPOST-pakettiautomaattia ja 11 Postin noutopistettä. Postimerkkejä myy yli 3000 jälleenmyyjää. Postin keltaisia ja sinisiä kirjelaatikoita on yli 7000. Verkoston palveluihin kuuluvat myös kotiinkuljetus ja ns. noutomerkkipalvelu.

Itella haluaa korostaa sitä, että kaikessa säätelyssä ja palveluvaatimuksien asettamisessa tulisi olla aina mukana tarkka taloudellinen harkinta. Itella Postissa uskotaan, että yhteiskunnan kannalta olisi tärkeää, että palvelut voitaisiin tuottaa jatkossakin ilman verovaroja.

Itella Postin omien myymälöiden ylläpitämisestä aiheutuu vuosittain 15 miljoonan euron tappio. Tappio pystytään puolittamaan lokakuussa 2011 tehdyillä päätöksillä, joiden mukaan 34 oman myymälän toimintaa muutetaan. Näistä 22 osalta postipalvelut saa jatkossa Postin myyntipisteestä ja 12 omaa myymälää suljetaan. Tavoiteaikataulu muutoksille on kesäkuun loppuun mennessä. Tämän lisäksi syksyn aikana 2011 lakkautettiin 51 pientä palveluyritysten yhteydessä ollutta toimipistettä. Näiden lakkautettujen toimipisteiden asiointimäärät olivat olleet erittäin vähäisiä usean vuoden ajan. Kaikki lakkautetut asiamiespostit sijaitsivat alueen asiointikeskittymien ulkopuolella.

Postille 500 uutta palvelupistettä lähivuosina

Postien muutosten tilanne pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa

Itellan selvitys myymäläverkostosta

Lisätietoja medialle: Itella MediaDesk 020 452 3366 (ma-pe klo 8.30-16.30)