Jääkiekkoilija Mikael Granlundin MM-ilmaveivistä postimerkki

Mikael Granlundin legendaarinen ilmaveivimaali jääkiekon maailmanmestaruuskisoissa 2011 on ikuistettu postimerkiksi. Merkki on ns. omakuvapostimerkki, joka on suunniteltu ilmaveivimaalista otetun uutiskuvan pohjalta. Merkit tulevat myyntiin tänään 27.5. ja niitä voi ostaa vain Postin verkkokaupasta osoitteesta www.posti.fi/ostoksille.

Tämä erityisjulkaistu omakuvapostimerkki on arvoltaan 1. luokan (0,75 e) ikimerkki, ja sitä voi käyttää 1. luokan kirjeen tai kortin lähettämiseen tai osana muuta postimaksua. Omakuvapostimerkkiarkilla on 20 tarrapostimerkkiä ja arkki maksaa 15 euroa (+toimituskulut 3,00 e).

Itella Posti julkaisee itse nyt toista kertaa myyntiin tulevan omakuvapostimerkin, joka ei kuulu postimerkkien vuosittaiseen julkaisusuunnitelmaan. Ensimmäinen tämän tyyppinen merkki julkaistiin vuonna 2008 Idols-kilpailun yhteydessä.

- Yleensä postimerkkien suunnitteluun ja valmistumiseen menee aikaa puolesta vuodesta vuoteen, mutta halusimme tämän merkin myyntiin mahdollisimman nopeasti yleisön pyynnöstä. Niinpä päädyimme prosessiltaan nopeaan omakuvapostimerkkiin – hyvä uutiskuva oli hyvä pohja. Muiden postimerkkien valmistumisaikatauluihin vaikuttaa teemojen valinta, taiteellinen suunnittelu ja erittäin suurien merkkimäärien painaminen, sanoo tuotepäällikkö Tommi Kantola Itella Postista.

Postimerkin kuva-aiheen pohjana on uutiskuva (Lehtikuva/CTK/ Michal Kamaryt). Merkin graafisen suunnittelun on tehnyt Klaus Welp.

Maailmanmestareilla myös oma postiosoite

Viime viikolla Itella Posti perusti fanipostia varten oman postiosoitteen 02011 MAAILMANMESTARIT jääkiekon maailmanmestareille.

Suomen jääkiekkojoukkueen maailmanmestareille voi lähettää onnitteluja niitä varten perustettuun postiosoitteeseen, josta Itella Posti toimittaa lähetykset eteenpäin pelaajille.

Onnittelut voi lähettää perinteisen kirjeen tai kortin (1. tai 2. luokan postimerkillä varustettuna) lisäksi netin kautta (alkaen 1,80 euroa, sis. postimaksun) osoitteessa www.posti.fi/postikorttinetista. Omalta tietokoneelta lähetetty postikortti tulostetaan Itella Postissa ja jaetaan vastaanottajalle aitona paperikorttina.

Onnittelulähetykseen kirjoitetaan osoitteeksi

pelaajan Etunimi Sukunimi
02011 MAAILMANMESTARIT

Osoite on voimassa kesäkuun loppuun asti.

Lisätiedot onnittelijoille ja postimerkkien tilaajille: www.posti.fi

Lisätiedot medialle:

Tommi Kantola, tuotepäällikkö, Itella Posti Oy, puh. 040 756 5098
Markku Penttinen, kehitysjohtaja, Itella Posti Oy, puh. 0400 421 999

Itellan MediaDeskissä puh. 020 452 3366 palvelemme toimituksia keskitetysti, kaikissa Itellaa koskevissa-asioissa arkisin klo 8.30 - 16.30 välisenä aikana.

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön on saatavissa Itellan verkkosivujen Media-osiosta, www.itella.fi/media > Kuvapalvelu ja logot > Postimerkit

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, postimerkeistä, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä.  Myös aiemmin Postimerkkikeskuksena tunnetun yksikön toiminnot ovat nykyisin osa Itella Posti Oy:tä. Tammikuussa 2011 aloittanut Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jossa työskentelee noin 18 000 henkeä. Itella Viestinvälityksen liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa vuonna 2010.