Joulupostimerkeissä vietetään joulua kaupungissa

Muissa marraskuun merkeissä käsitöitä, chilejä, tomaatteja ja yrttejä

Postimerkkivuoden 2015 päättävät neljä julkaisua tulevat myyntiin perjantaina 6.11. Joulupostimerkit sijoittuvat tänä vuonna urbaaniin kaupunkimaisemaan. Käsityötaitojen merkitystä tuodaan esille omalla viiden postimerkin pienoisarkilla. Rullapostimerkit kuvaavat  tällä kertaa Vuoden Vihanneksiksi valittuja chilejä, tomaatteja ja yrttejä.

Jouluperinteet elävät kaupungissa

Suuri osa suomalaisista viettää nykyään joulua kaupungeissa tai taajamissa omien perinteidensä mukaan. Tämä on syy, miksi myös graafikko Klaus Welpin suunnittelemat tämänvuotiset joulupostimerkit kuvaavat joulunviettoa kaupungissa.

Vaakamallisessa joulutaksan arvoisessa Kuvajainen-postimerkissä lapsi hämmästelee omaa kuvaansa, joka heijastuu peilin lailla kuusenoksalla roikkuvasta joulukoristepallosta. Pystymallisessa 1. luokan Joulukatu-postimerkissä isä ja lapsi ovat urbaanilla kuusenhakuretkellä ja vetävät kuusta pulkassa halki kaupungin lumisen kadun.

Klaus Welp on kuvannut molempiin merkkeihin taivaalle kaupungin ylle kirkkaan tähden muistuttamaan joulujuhlan perimmäisestä taustasta.

Kunniaa käden taidoille

Postin julkaisemalla Käden taidot -pienoisarkilla halutaan nostaa käsityön arvostusta. Käsityöt välittävät perinteitä, tuovat tekijälleen mielihyvää, ovat suosittu oppiaine ja monelle myös ammatti. Merkkiehdotuksen Postille tekivät Taitoliitto, Tekstiiliopettajaliitto TOL ry ja Teknisten aineiden opettajat – TAO ry. Pienoisarkin ovat suunnitelleet Aamu Song  ja Johan Olin, jotka muodostavat yhdessä taiteilijapari COMPANY:n.

Merkkisarjaan on valittu useasta eri materiaalista valmistettuja tuotteita, jotka edustavat sekä perinteisiä että uudempia käsityötekniikoita ja teollisempaa valmistamista. Postimerkeissä esiteltävät käsityöt ovat Tuula Kunnaksen Ruususukat ja Isoäidinnelilö, Auli Vasaran Tuohilaukku sekä COMPANY:n suunnittelemat Tanssitossut ja Tattijakkara. Postimerkkien väliset tilat on täytetty piirroksin, joissa kuvataan eri valmistustekniikoita.

Chilit, tomaatit ja yrtit sadan merkin rullassa

Tämänvuotiset rullapostimerkit kuvaavat chilejä, tomaatteja ja yrttejä, joista jokainen on valittu Vuoden Vihanneksiksi perättäisinä vuosina 2012–2014. Ossi Hiekkalan kuvittamat rullapostimerkit päättävät kolmiosaisen Puutarhan antimia -rullamerkkisarjan, jonka aiemmat merkit ovat kuvanneet hedelmiä ja marjoja. Postimerkkien taitosta on vastannut Heikki Sallinen. Rullapostimerkkilaatikossa on yhteensä sata kappaletta 1. luokan postimerkkejä.

Postimerkkiin kuvattuja chilejä ovat Orange Habanero, Heatwave, Joe’s Long, Jamaican Bell, Jalastar ja Summer Heat. Tomaateista postimerkkiin ovat päässeet pihvi-, kirsikka- ja luomutomaatit. Yrttejä postimerkissä edustavat basilika, salvia ja korianteri.

Ensipäiväntilaisuus Postimuseossa Tampereella

Marraskuussa ilmestyvien postimerkkien ensipäiväntilaisuus järjestetään 6.11. Postimuseossa Tampereella osoitteessa Alaverstaanraitti 5, 33100 TAMPERE.
Leimaajat ovat paikalla tilaisuudessa kello 11–17. Postimerkkien suunnittelijoita on kutsuttu signeeraamaan tuotteita kello 12–14.

Joulutervehdysten postituskuori jaetaan koteihin 11.11.

Posti jakaa keskiviikkona 11.11. ilmestyvän Postisen välissä koteihin punaisen postituskuoren, jolla joulutervehdykset voi postittaa hyvissä ajoin ennen joulua. Postituskuorta ei jaeta mainoskieltotalouksiin, mutta kuoria on saatavilla myös posteissa.

Lisätietoja medialle:

Posti Oy
• Design Manager Tommi Kantola, puh. 020 451 5531, tommi.kantola@posti.com
• Design Manager Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572, petri.pohjolainen@posti.com

Posti Group Oyj
• viestintäpäällikkö Liisa Hertz, puh. 050 376 6613, liisa.hertz@posti.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin.

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 10 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.