Joulupostimerkit julkaistaan Helsingin kirjamessuilla 23.10.

Muissa lokakuun merkeissä suomalaisten arjen muutoksia sekä siltoja ja vesistöjä

Itella Posti Oy julkaisee Helsingin kirjamessuilla torstaina 23.10. tämänvuotiset tunnelmalliset joulupostimerkit. Muita julkaisuja ovat suomalaisten muuttuvaa arkea kuvaava itsenäisyyden juhlavuoden postimerkkivihko sekä suomalaisia siltoja ja vesiä esittelevä rullapostimerkki. Lokakuun neljässä postimerkkijulkaisussa on peräti 18 erillistä postimerkkiä.

Kahdessa joulupostimerkissä on sadun tunnelmaa

Joulupostimerkit ovat tänä vuonna useista palkituista kirjankuvituksistaan tunnetun Kristina Segercrantzin käsialaa. Akvarellitekniikalla tekemillään postimerkeillä Segercrantz on halunnut luoda aitoa joulusadun tunnelmaa. Sinisävyisessä joulutaksan arvoisessa Aattoilta-postimerkissä tonttutyttö tunnelmoi kynttilänvalossa jouluporon kanssa. Toisessa oranssinsävyisessä 1. luokan Jouluaamu-merkissä tonttu soittaa isoa joulukelloa jalat irti maasta. Joulupostimerkkien graafisesta suunnittelusta vastaa Olavi Hankimo.

Kuusi isoa muutosta suomalaisten arjessa

Itella Posti Oy aloitti marraskuussa 2013 postimerkkisarjan, jolla juhlistetaan vuonna 2017 vietettävää Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaa. Tänä vuonna merkkien teemana on suomalaisten arkielämän muutokset, johon ovat vaikuttaneet mm. teknologian kehitys ja kansainvälistyminen. Graafikko Sami Saramäki on suunnitellut Suomalaisen arjen muutos -postimerkkivihkon, jonka 1. luokan postimerkit kuvaavat kuutta arkea muuttanutta megatrendiä: informaatioteknologia, ruokakulttuuri, kodinkoneet, muuttoliike, popkulttuuri ja kulkuneuvot.

10 erilaista siltaa postimerkkirullassa

Lokakuun julkaisuihin kuuluu myös 100 kappaleen rullapostimerkki, jossa on käyttäjien toiveiden pohjalta aiempaa useampia kuva-aiheita eli 10 erilaista 1. luokan postimerkkiä. Postimerkit esittelevät Jaakko Tähden valokuvaamia suomalaisia siltoja ja vesistöjä eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina. Siltojen kokoluokka ulottuu pienistä puistojen kaarisilloista isoihin liikenneväyläsiltoihin asti. Postimerkkien sillat on kuvattu seuraavilla paikkakunnilla: Jyväskylä, Punkalaidun, Pihtipudas, Tampere, Vaajakoski, Viitasaari, Porvoo, Säkylä, Raippaluoto ja Kärnänkoski. Sillat ja vesi -postimerkkien graafisesta suunnittelusta vastaa kokenut suunnittelijakaksikko Ari Lakaniemi ja Susanna Rumpu.

Kirjamessuilla suunnittelijoita, postimerkkituotteita, erikoisleimausta, kilpailuja ja palkintoja

Itella Posti Oy julkaisee postimerkit Helsingin kirjamessujen avajaispäivänä torstaina 23.10. Messukeskuksessa osastolla 7G35. Postimerkkien suunnittelijat signeeraavat lähetyksiä ja ovat tavattavissa ensipäiväntilaisuudessa kello 12-13. Lähetyksiin saa ainutkertaisia ensipäivänleimoja, leimaajat ovat paikalla koko päivän ajan kello 10-18.

Postin messuosastolla 7H38 ovat myynnissä kaikki uudet postimerkit ja niihin suunnitellut ensipäivänkuoret. Osastolta voi ostaa myös Postimerkin päivän suosittua Helsinki-merkkiä, joka esittää Merihakaa iltavalaistuksessa.

Messuilla julkaistaan myös uunituore Postimerkkivuosi 2014 -kirja, jossa kerrotaan merkkien taustoista ja kirjan mukana ostaja saa myös kaikki vuoden aikana ilmestyneet postimerkit. Myyntiin tulee myös postimerkkien Vuosilajitelma 2014.

Posti järjestää messuilla kilpailuja, joiden palkintoina on useita keräilyharvinaisuuksia, mm. Tom of Finland -postimerkkien loppuunmyyty ensipäivänkuori suunnittelija Timo Berryn signeerauksella ja F1-maailmanmestari Kimi Räikkösen signeeraama ensipäivänkuori sekä Duudsonit-postimerkkien erikoispainoksena tehty jekkuarkki. Lisäksi palkintoina on viisi sterling-hopeaista kullattua laattaa, jotka on tehty vuonna 1963 julkaistusta Helsinki-postimerkistä. Merkin suunnittelija oli Tove Janssonin äiti Signe Hammarsten-Jansson.

Kirjamessujen yhteydessä pidetään myös Postimerkkimessut, jolla on oma Jukka Talarin suunnittelema erikoisleima. Postin messuosastolla on kirjelaatikko, johon jätetyt lähetykset leimataan erikoisleimalla.

Itella Posti Oy
• tuotepäällikkö Tommi Kantola, puh. 020 451 5531 , tommi.kantola@posti.fi
• tuotepäällikkö Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572, petri.pohjolainen@posti.fi
• kehitysjohtaja Markku Penttinen, puh. 020 451 5519, markku.penttinen@posti.fi

Itella Viestintä
• viestintäpäällikkö Liisa Hertz, puh. 050 376 6613, liisa.hertz@itella.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin.

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, Netpostista sekä Postin palvelupisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2013 oli 1 160 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 16 700. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi