Joulupostin lähettäminen alkaa

Postin joulusesonki alkaa tänään 7.11., kun joulupostimerkit tulevat myyntiin.

Kotimaan 0,55 € joulutervehdyksiin ja 2. luokan kotimaan joulukortteihin tarkoitetuissa merkeissä seikkailevat tänä vuonna lystikkäät tontut, jotka ovat taiteilija Kaarina Toivosen käsialaa. 1. luokan joulukortteihin ja ulkomaille meneviin joulukortteihin sopii puolestaan Aino-Maija Metsolan ja Georgi Eremenkon suunnittelema talviaiheinen postimerkki Valoa ikkunassa.

0,55 euron joulupostimerkeillä lähetettävät kotimaan joulutervehdykset tulee postittaa viimeistään torstaina 15.joulukuuta. 2.luokan kirjeenä lähetettävät joulukortit tulee postittaa viimeistään maanantaina 19. joulukuuta ja 1.luokan kirjeenä lähetettävät joulutervehdykset tiistaina 20. joulukuuta.

Postimerkkejä voi ostaa yhteensä noin 4 000 myyntipisteestä: posteista, kioskeista, kirjakaupoista, päivittäistavarakaupoista ja tavarataloista. Postimerkit voi ostaa kätevästi kotiin toimitettuna myös Postin verkkokaupasta www.posti.fi/ostoksille.

Jos laatikon pohjalla on vielä markka-aikaisia merkkejä, ne tulee käyttää vuoden loppuun mennessä. Joulupostimerkin 0,55 euron taksa täyttyy, kun käytetään markkamerkkejä 3,20 markan edestä.

Joulutervehdysten lähettäminen sujuu tänäkin vuonna helposti tutun punaisen postituskuoren avulla. Punainen postituskuori on tarkoitettu kotimaan joulutervehdyksille, joissa on 0,55 euron joulupostimerkki. Kuori jaetaan viikolla 46 kaikkiin talouksiin, joissa ei ole mainoskieltoa. Punaisen kuoren joulutervehdyksineen voi jättää postiin tai kirjelaatikkoon vaikka heti, ja tervehdykset jaetaan vastaanottajille 7.12. alkaen. Lisää kuoria saa Postin myymälöistä ja myyntipisteistä viikosta 47 alkaen.

Joulukortteja kirjoittaessa kannattaa muistaa, että ajoissa lähettäminen ja oikea osoite takaavat tervehdyksen perille jouluksi. Täsmällisiin osoitetietoihin kuuluvat vastaanottajan nimitiedot, kadun nimi, kiinteistön numero, mahdollinen rappu ja oven numero, postinumero sekä postitoimipaikan nimi.

Lisätietoa joulupostin tärkeistä päivämääristä ja hinnoista saa Postin asiakaspalvelusta 0200 71000 (pvm/mpm) ja internetistä www.posti.fi/joulu ja www.facebook.com/posti.fi.

Itella MediaDesk puh. 020 452 3366

Itellan kuvapankista löydät jouluaiheisia kuvia, muun muassa joulupostimerkeistä:
Media-osiosta: www.itella.fi/media > Kuvapalvelu ja logot

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2010 oli 1 142 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 19 300. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi