Kuin silloin ennen - Lasten elämää Rudolf Koivun kuvittamana

Tampereella museokeskus Vapriikissa syyskuun 6. päivänä uuden museon avaava Postimuseo aloittaa näyttelytoimintansa 25.4. avautuvalla teemanäyttelyllä Kuin silloin ennen – lasten elämää Rudolf Koivun kuvittamana. Näyttely kertoo lasten elämästä Suomessa 1900-luvun alkupuoliskolla. Esillä on taiteilija Rudolf Koivun alkuperäisiä töitä, postikortteja, aikakauden esineistöä ja filmi Rudolf Koivun elämästä. Näyttely on esillä vuoden 2014 loppuun saakka.

Nostalgisen näyttelyn teemat herättävät muistoja ja virittävät isovanhemmat, lapset ja lastenlapset keskusteluun. Koivun (1890–1946) kuvamaailma peilaa osuvasti aikakauden tapoja ja tottumuksia. Koivulla oli hyvä kosketuspinta lasten maailmaan, sillä hän oli yksi Suomen merkittävimpiä lastenkirjojen kuvittajia. Alkuperäisten kuvitustöiden lisäksi esillä on esineitä, kuten leluja, astioita, ruokapakkauksia, työkaluja ja vaatteita 1900–1960-luvuilta.

Näyttelyn kuraattorina on toiminut taidehistorioitsija Tuula Karjalainen ja näyttelyn aihe pohjautuu Karjalaisen Kuin silloin ennen -kirjaan. Muut yhteistyökumppanit ovat: Amerin Kulttuurisäätiö, Lahden historiallinen museo, Ervo ja Raija Vesterinen sekä Leena Könönen.

Vapriikki sijaitsee Tampereella Tampellan alueella osoitteessa Alaverstaanraitti 5. Näyttely vihkii käyttöönsä Vapriikin uuden galleriatilan museokeskuksen 2. kerroksessa. Näyttely on ollut aiemmin esillä Postimuseossa Helsingissä ja muutamissa muissa Suomen museoissa. Vapriikki on avoinna tiistaista sunnuntaihin kello 10–18.

Lisätietoja n antaa Postimuseo projektipäällikkö Suvi Jalli puh.040 5310388 tai suvi.jalli@postimuseo.fi. Näyttelyn tiedotusmateriaali kuvineen löytyy Postimuseon verkko-osoitteesta www.postimuseo.fi/info/tiedotusvalineille.