Linnapostimerkit ovat lomakauden suosikkeja Suomenlinnassa

Unescon maailmaperintökohde Suomenlinna on yksi Suomen suosituimmista matkailukohteista. Ehrensvärd-seuran toiminnanjohtaja Timo Uolamon mukaan postikortti on edelleen saaren matkamuistotuotteiden myydyin artikkeli. Postimerkkejä myydään linnoituksen viidessä Ehrensvärd-seuran ylläpitämässä myyntipisteessä eli matkailijan on helppo ostaa merkki kortin kanssa. Kävijät ihastelevat erityisesti saarta kuvaavia postimerkkejä. Viime tammikuussa ilmestynyttä Vanhat linnat -postimerkkiarkkia ostetaan myös matkamuistoksi. Suomenlinnassa vierailee vuosittain noin 800 000 matkailijaa.

Vanhat linnat –merkkivihkon suunnitteli Erik Bruun, yksi Suomen tunnetuimmista graafikoista. Graafikko tuntee Suomenlinnan perin pohjin, onhan hän asunut saarella jo yli 40 vuotta. Bruunin ei tarvinnut kauaa miettiä sopivaa saaren kohtaa postimerkkiin. Suomenlinnassa Kustaanmiekan Kuninkaanportilla liehuu Suomen suurin lippu.

– Voi sanoa, että Kuninkaanportti on portti Suomeen, tästä kulkevat ohitse Tukholman laivat ja tästä kuningas nousi aikoinaan maihin, Bruun kertoo merkin taustoista.

Suunnittelua Suomenlinnan sydämessä

Graafikolla riittää tarinoita saarelta. Vanhat linnat –merkkivihkossa julkaistun Kuninkaanportin hän on piirtänyt aiemminkin. Vuonna 1986 kyseessä oli Suomen Pankin 1 000 markan seteli. Taiteilija luonnosteli seteliä kotonaan Suomenlinnan Merisotakoulun naapurissa. Pankissa seteleiden suunnittelun turvallisuudesta oltiin kuitenkin huolissaan ja paikalle lähetettiin tarkastajat. – Kun heitä vastaan asteli neljä aseistettua sotilasta kierroksellaan, tarkastajat totesivat kodin tarpeeksi turvalliseksi seteleille, Bruun nauraa.

Bruun tunnetaan monista luontoaiheisista kuvituksistaan, joista rakastetuin eittämättä on Suomen luonnonsuojeluliiton logoksi piirretty saimaannorppa. Myös Bruunin 1950-luvulla suunnittelemat Jaffa-kuosit ovat kokeneet viime vuosina uuden tulemisen. Yhä 88-vuotiaana työskentelevä Bruun on urallaan suunnitellut yli 50 postimerkkiä. Linnapostimerkkien suunnittelu oli graafikolle innostava tehtävä.

– Merkkivihkon kanteen piirsin muurin ampuma-aukon, jonka ohi kävelen usein. Graafikkona minusta on tavattoman kiva, että töitäni painetaan suuria määriä. En unohda koskaan, kun joulun 1997 jälkeen soitettiin ja kerrottiin, että piirtämääni joulumerkkiä myytiin yli 52 miljoonaa kappaletta, Bruun hymyilee.

– Linnapostimerkki on mieluisa muisto linnoissa vieraileville, merkkivihkon kanssa voi tehdä aikamatkan kuuteen suomalaiseen linnaan. Merkkejä myydään postien ja postin verkkokaupan lisäksi linnojen myymälöiden valikoimissa, tuotepäällikkö Tommi Kantola Itella Postista kertoo.

Kuvia Vanhat linnat -merkeistä

Tiedote Vanhat linnat -merkkivihkosta 20.1.2014