• Posti/

Loppuvuoden postimerkeissä esiintyvät Jean Sibelius ja maailmaa valloittaneet suomalaiset rockyhtyeet

Posti julkaisee syys-marraskuussa 2015 yhdeksän uutta postimerkkijulkaisua, joissa on yhteensä 35 erilaista postimerkkiä. Merkeistä löytyy musiikkiaiheita Sibeliuksesta raskaaseen rockiin. Mukana on myös muotoiluun liittyviä merkkejä, joissa esitellään taidetta, suomalaista arjen designia ja käsitöitä. Vihanneksista chilit, tomaatit ja yrtit saavat omat merkkinsä. Syys- ja joulupostimerkit sijoittuvat tänä vuonna kaupunkimaisemiin.

Kolme vaihetta Jean Sibeliuksen elämästä

Syyskuussa muistetaan omalla kolmen postimerkin pienoisarkilla kaikkien aikojen tunnetuinta suomalaista säveltäjää Jean Sibeliusta (1865-1957). Jean Sibelius 150 vuotta -arkin on suunnitellut graafikko Pekka Loiri, joka tunnustautuu itse klassisen musiikin ystäväksi ja vannoutuneeksi sibeliaaniksi.

Loiri on ottanut postimerkkien suunnittelun lähtökohdaksi Jean Sibeliuksen kolme elämänvaihetta, joita kuvataan eri tekniikoilla toteutetuilla kuvilla. Mustavalkoisella tussipiirroksella Loiri on kuvannut 1800-luvun lopulla taiteilijaelämää viettävän nuoren tulisielun. Värikäs akvarellina toteutettu profiilikuva esittelee 1900-luvun alussa vahvaa luomiskauttaan elävän sinfoonikon. Rasvaliitupiirros kuvaa 1930-luvulla vanhenevan säveltäjän, jollaisena suuri osa suomalaisista muistaa Sibeliuksen.

Kuusi maailmalla menestynyttä rockyhtyettä

Toinen syyskuun musiikkiaiheinen postimerkkiarkki esittelee kuusi maailmalla menestynyttä suomalaista rockyhtyettä, jotka ovat saavuttaneet asemansa päämäärätietoisella ja sinnikkäällä työllä. Tienavaajana suomalaisten maailmanvalloitukselle toimi Hanoi Rocks jo 1980-luvulla. Postimerkkien muut yhtyeet ovat The Rasmus, HIM, Apocalyptica, Children Of Bodom ja Nightwish.

"Olen valinnut postimerkkeihin jokaisesta yhtyeestä valokuvan ja nimilogon, jotka luovat merkkeihin bändijulisteen fiilistä", kuvailee Million miles away -arkin suunnitellut graafikko Klaus Welp. Arkin taustalle on kuvattu kooste legendaarisen Tavastia-klubin takahuoneen seinästä, jota voidaan Welpin mukaan pitää suomalaisen rockin arkeologisena aarteena,

Art Post sukeltaa mielikuvituksen syövereihin

Syyskuussa julkaistaan myös luova toimisto Vanhatapio & Saksin suunnittelema Art Post -pienoisarkki, jonka unenomainen kuvamaailma kumpuaa mielikuvituksen syövereistä. "Arkin neljän postimerkin toteutuksessa on viittauksia elokuviin ja kirjallisuuteen, joissa mielikuvitus luo tapahtumille puitteet ja lavasteet", kuvailevat merkin suunnittelijat Tiia Vanhatapio ja Miika Saksi.

Vanhatapio & Saksi on konsepti- ja tuotesuunnitteluun sekä brändien kehittämiseen erikoistunut luova toimisto, jonka ideologia tiivistyy lauseeseen "When there ́s will, there ́s a way".

Pienoiskaupunki postimerkeistä

Tämän vuoden syyspostimerkit sijoittuvat värikkääseen kaupunkimaisemaan. Graafikko ja kuvittaja Lotta Nieminen on suunnitellut kuuden postimerkin pienoisarkkiin hyväntuulisen mielikuvituskaupungin, jossa eläimet ja ihmiset asuvat iloisesti rinnakkain. "Suunnittelin kuhunkin postimerkkiin pienen talon, joista jokainen voi rakentaa postilähetykseen omannäköisensä pienoiskaupungin", kuvailee Nieminen itse Eläinten kaupunki -pienoisarkkia.

Lotta Niemisen oma kaupunki on New York, jossa hän luo menestyksekästä uraa monipuolisena graafikkona ja kuvittajana. Niemisen asiakkaita ovat mm. Hermès, Google, New York Times, Volkswagen ja IBM. Talouslehti Forbes nosti vuonna 2014 Lotta Niemisen 30 maailman merkittävimmän nuoren listalle Art & Style -kategoriassa.

Design elää suomalaisten kotien arjessa

Posti jatkaa syyskuussa postimerkkisarjaa, jolla juhlistetaan vuonna 2017 vietettävää Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaa. Graafisen muotoilijan Ilkka Kärkkäisen suunnittelema Arjen design -postimerkkivihko esittelee suomalaisia muotoilijoita ja heidän klassikkotuotteitaan eri aikakausilta. Tyylikkäästi muotoillut käytännölliset esineet ovat olleet osa suomalaisten kotien arkea jo vuosikymmenien ajan.

Postimerkeissä esitellään Richard Lindhin Solifer-mopedi, Sanna Annukkan Marimekolle suunnittelema Kukkuluuruu-kuosi, Harri Koskisen Block-valaisin, Birger Kaipiaisen Paratiisi-lautanen, Ilmari Tapiovaaran Madamoiselle-nojatuoli ja Tapio Wirkkalan Ultima Thule -juomalasi.

Käden taidot kunniaan

Marraskuussa julkaistaan Käden taidot -pienoisarkki, jolla halutaan nostaa käsityön arvostusta. Merkkiehdotuksen Postille tekivät Taitoliitto, Tekstiiliopettajaliitto TOL ry ja Teknisten aineiden opettajat - TAO ry. Pienoisarkin ovat suunnitelleet Aamu Song ja Johan Olin, jotka muodostavat yhdessä taiteilijapari COMPANY:n.

Merkkisarjaan valittiin useasta eri materiaalista valmistettuja tuotteita, jotka edustavat sekä perinteisiä että uudempia käsityötekniikoita. Postimerkeissä esiteltävät käsityöt ovat Tuula Kunnaksen Ruususukat ja Isoäidinnelilö, Auli Vasaran Tuohilaukku sekä COMPANY:n suunnittelemat Tanssitossut ja Tattijakkara. Postimerkkien väliset tilat on täytetty piirroksin, joissa kuvataan eri valmistustekniikoita.

Vuoden vihannekset rullapostimerkissä

Marraskuussa ilmestyy viimeinen osa kuvittaja Ossi Hiekkalan suunnittelemasta rullapostimerkkisarjasta Puutarhan antimia. Rullapostimerkkien kolme kuva-aihetta ovat chilit, tomaatit ja yrtit, joista jokainen on valittu vuoden vihanneksiksi perättäisinä vuosina 2012-2014. Rullapostimerkissä on yhteensä sata kappaletta 1. luokan postimerkkejä.

Merkkeihin kuvattuja chilejä ovat oranssi Habanero, Heatwave, Joe's Long, Jamaican Bell, Jalastar ja Summer Heat. Tomaateista postimerkkiin ovat päässet pihvi-, kirsikka- ja luomutomaatit. Yrttejä postimerkissä edustavat basilika, salvia ja korianteri.

Jouluperinteitä kaupungissa

Graafikko Klaus Welpin suunnittelemien tämänvuotisten joulupostimerkkien aiheet sijoittuvat kaupunkiin. Iso osa suomalaisista viettää nykyään joulua juuri kaupungeissa tai taajamissa omien perinteidensä mukaan.

Vaakamallisessa Kuvajainen-postimerkissä lapsi ihmettelee omaa kuvaansa, joka heijastuu peilin lailla joulupallosta. Pystymallisessa Joulukatu-postimerkissä isä ja lapsi ovat joulukuusenhakumatkalla. Molempiin merkkeihin Welp on kuvannut taivaalle kirkkaan joulutähden muistuttamaan juhlan perimmäisestä taustasta.

Lisätietoja medialle:

Posti Oy
• Design Manager Tommi Kantola, puh. 020 451 5531, tommi.kantola@posti.com
• Design Manager Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572, petri.pohjolainen@posti.com

Posti Group Oyj
• viestintäpäällikkö Liisa Hertz, puh. 050 376 6613, liisa.hertz@posti.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin.

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 11 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. www.posti.com.