• Posti/

Mielenilmaus Postin myymälöissä eri puolella Suomea- henkilöstön työpaikalta poistuminen viivästyttää lähetysten kulkua

Itella Postin omien myymälöiden henkilöstö eri puolella Suomea on poistunut mielenilmauksena työpaikoiltaan hetki sitten. Myös puhelinpalvelujen asiakasneuvojat ovat mukana tämän päivän mielenilmauksessa, mikä aiheuttaa ruuhkaa puhelinpalvelussa. Mielenilmauksella ei ole vaikutusta postinjakeluun.

Itella pitää tilannetta erittäin valitettavana erityisesti asiakkaiden kannalta.

Mielenilmauksen syynä ovat meneillään olevat yt-neuvottelut. Itella ei hyväksy laittomia toimenpiteitä. Mielenilmaus rikkoo myös työnantajan ja henkilöstön välisiä, voimassa olevia sopimuksia työehdoista ja työrauhasta. Palveluhäiriöt ovat sekä Itellalle että henkilöstölle haitallisia kiristyvässä kilpailutilanteessa.

Postin maanlaajuinen palvelupisteverkosto säilyy ja uudistuu

Yt-neuvottelut ovat osa Itellan säästöohjelmaa, jonka tavoitteena on leikata kustannuksia ja sovittaa suomalainen postijärjestelmä vastaamaan tämän päivän asiakaskäyttäytymistä ja tarpeita. Postimäärien vähetessä kustannusten hallinta on yksiselitteisesti asiakkaidemme etu.

Postin palvelupisteverkosto on yksi maan tiheimmistä palveluverkostoista yli tuhannella postilla ja on maan kattava jatkossakin. Asiakkaiden kannalta joustavia ja kustannuksiltaan keveämpiä palvelupisteitä tuomalla Postin käytetyimmät palvelut saadaan säilymään lähellä asiakkaita.

Postin myymälöiden osalta yt-neuvottelut koskevat 627 vakituista työntekijää. Arvioitu henkilöstön vähennystarve on enintään 260 henkilötyövuotta. Julkisuudessa on mainittu luku arviolta 45:n Postin oman myymälän lakkauttamisesta. Vasta neuvottelujen päätyttyä tiedetään, millä tavalla asiakkaita palvellaan milläkin paikkakunnalla. Osa posteista siirretään joko yrittäjien palveluiden yhteyteen, yhdistetään muihin Postin myymälöihin tai tarjolla on muita lähellä olevia palveluvaihtoehtoja.

Mielenilmauksen vaikutukset

Mielenilmauksen takia osa Postin myymälöistä on sulkenut ovensa tänään klo 14. Postin muut omat myymälät ja palveluyritysten yhteydessä olevat noin 900 Postin myyntipistettä ovat auki ja palvelevat normaalisti omien aukioloaikojensa mukaisesti. Lähimmän Postin myyntipisteen tiedot löytyvät Postin nettisivulta osoitteesta http://www.posti.fi/postipalvelee/postit-haku/.

Mielenilmauksen on ilmoitettu kestävän loppupäivän. Myös postin omat myymälät ovat jälleen avoinna normaalisti huomisesta alkaen.

Tietoja Postin omien myymälöiden tilanteesta päivitetään tarvittaessa nettisivuilla www.posti.fi > tiedotteet.

Kiinni oleviin posteihin tämän päivän aikana jätetyt lähetykset myöhästyvät tämän hetkisen arvion mukaan päivällä ja osa pystytään jakamaan vastaanottajille vasta viikonlopun jälkeen alkuviikosta. Kiinni olevista posteista ei myöskään voi hakea tänään noudettavaksi ilmoitettuja paketteja tai muita lähetyksiä klo 14 jälkeen.

AVOINNA ovat Postin myyntipisteiden lisäksi alla olevat Postin omat myymälät:

• 02100 ESPOO
  • 02230 ESPOO
  • 02200 ESPOO (auki klo 17 asti)
  • 11100 RIIHIMÄKI
  • 37100 NOKIA
  • 38200 SASTAMALA
  • 70780 KUOPIO
  • 96930 NAPAPIIRI

Maksetun kirjepostin voi jättää normaaliin tapaan Postin sinisiin ja keltaisiin kirjelaatikkoihin. Postimerkkejä myyvät muun muassa monet kioskit ja päivittäistavarakaupat.

Pääkaupunkiseudulla paketteja voi lähettää myös SmartPOST-pakettiautomaattien kautta. Niiden sijainnit löytyvät myös Postin nettisivulta osoitteesta http://www.posti.fi/paketit/kotimaanpaketit/smartpost.html

Mahdolliset häiriöt pyritään pitämään mahdollisimman pieninä myös poikkeusjärjestelyin.

Lisätietoja: Itellan MediaDesk, puh. 020 452 3366

Itella Posti Oyhuolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2010 oli 1 142 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 19 300. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi