Pääsiäis- ja kevätkortteja esillä Postimuseossa

Taiteilija Virpi Pekkalan piirtämät pääsiäis- ja kevätaiheiset postikortit tuovat keväisen tuulahduksen Postimuseon pienoisnäyttelyyn Kuu kiurusta kesään 2.4.–12.5.

Pekkalan kekseliäät ja elämänmyönteiset kortit kertovat kukin pienen tarinan. Pääsiäiskorteissa esiintyvät perinteiset aiheet, kuten noidat, tiput, narsissit ja munat, mutta nykymenoon mukautettuina.

1960-luvulla Virpi Pekkala toimi somistajana ja kävi mainosgraafikon koulun, jonka jälkeen hän työskenteli mainostoimistoissa. Vuodesta 1980 hän on piirtänyt kortteja kokopäivätoimisesti perustettuaan oman yrityksen. Pekkalan iloiset korttihahmot ovat kuvittaneet muun muassa SPR:n ja Folkhälsanin kortteja ja useita kuvakirjoja.

Pääsiäiskortteja lähettiin Suomessa runsaasti 1960-luvulle saakka. Lähettämisperinne alkoi elpyä uudelleen 1990-luvulla. Nykyisin pääsiäinen on kolmanneksi suosituin postikorttisesonki joulun ja ystävänpäivän jälkeen.

Postimuseo sijaitsee Helsingin pääpostitalossa osoitteessa Asema-aukio 5 H. Museo on avoinna ma–ke 11–18, to 11–20, pe 11–18 ja la 12–17.

Lisätietoja antaa taiteilija Virpi Pekkala, puh. 0400 507722 tai info@pekkala.fi ja Postimuseosta projektisuunnittelija Helena Pärssinen puh. 020 451 4775 tai helena.parssinen@posti.fi