Paketteja on liikkeellä ennätyksellinen määrä

Joulun pakettiliikenne on vilkkaimmillaan. Postissa paketteja käsitellään nyt päivässä kaksinkertainen määrä normaalipäivään verrattuna. Pakettien toimitukset varmistetaan erikoisjärjestelyin, joita on suunniteltu kesästä lähtien. Sesongin sujumista vauhdittaa myös 3 300 joulun kausiapulaista. Viime vuonna Posti toimitti kaiken kaikkiaan 30 miljoonaa pakettia, ja tänä vuonna pakettimäärä kasvaa.

– Kuluttajat ovat tehneet tilauksia verkkokaupoista odotetun aktiivisesti. Yli puolet suomalaisista kuluttajista aikoi tehdä jouluostoksia verkossa. Pakettiautomaatit ovat iloksemme löytäneet heidän paristaan uusia käyttäjiä. Nyt pakettiautomaatteja on tuplasti enemmän kuin viime vuonna ja paketteja kulkee niiden kautta kolmikertainen määrä viime jouluun verrattuna. Paketteja tilataan paljon myös posteihin ja noutopisteisiin. Olisi hienoa, että asiakkaat noutaisivat lähetykset ajoissa, jotta toimipaikat eivät täyty noutoa odottavista paketeista, Itellan pakettipalvelujen johtaja Juha Tiittanen sanoo.

Postin pakettiautomaatteja tyhjennetään joulun alla useita kertoja päivässä. Asiakkaiden kannattaa noutaa lähetyksensä mahdollisimman pian saapumisilmoituksen tultua, niin pakettiautomaatteihin mahtuu myös lähteviä lähetyksiä. Suosituimpien pakettiautomaattien ruuhkautuessa osa lähetyksistä kuljetetaan suoraan koteihin, jolloin asiakkaalle soitetaan kuljetuksesta.

Asiakkaiden kannattaa hyödyntää Postien tavallista laajempia aukioloaikoja ja välttää ruuhkahuiput. Postit ovat auki aattoon asti joka päivä, myös viikonloppuisin.

Kotimaan joulupakettien viimeinen lähetyspäivä on 18.12.

Joulupaketit ehtivät kotimaan sisällä jouluksi perille, kun ne lähettää viimeistään 18.12. Euroopan maihin lähetettävät paketit tulee postittaa jo perjantaihin 13.12. mennessä. Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan lähettävien pakettien viimeinen postituspäivä on maanantai 16.12. Baltian maihin paketit ehtivät vielä keskiviikkona 18.12. postitettuina.

Pakettiautomaatti on helppo tapa vastaanottamisen lisäksi pakettien lähettämiseen. Reilun 300 pakettiautomaatin lisäksi asiakkaita palvelee miltei tuhat Postia ja Postin noutopistettä. Itseä lähimmän pakettiautomaatin, Postin tai noutopisteen ja niiden aukioloajat voi tarkistaa sivustolta www.posti.fi/postit.

Postin paketinohjauspalvelun avulla kuluttaja voi ohjata verkkokaupasta tilaamansa paketit itselle sopivimpaan Postin palvelupisteeseen, kotia lähimmän postin sijaan esimerkiksi mökkikuntaan tai kauppareitin varrelle. Maksuttoman ohjauspalvelun voi ottaa käyttöön verkosta osoitteessa www.posti.fi/ohjaus.

Postin nettisivuilla joulupostin tietopaketti

Postin joulusivustolle on koottu tietopaketti joulupostiin liittyvistä päivämääristä ja joulukiireitä helpottavista palveluista www.posti.fi/joulu.

Lisätietoja tiedotusvälineille: Itella MediaDesk, puh. 020 452 3366 (arkisin klo 9.00-16.30)

Kuvat ja logot: www.itella.fi/media (Kuvat ja logot)

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, Netpostista sekä Postin palvelupisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2012 oli 1 168 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 17 800. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi