• Posti/

Paperisen postin määrä jatkaa laskuaan, etäkauppa kasvattaa pakettien jakelua

Paperisen kirjeen muuttuminen sähköiseksi näkyy Itella Postin jakamien lähetysten jakelumäärien laskuna. 1. luokan kirjeiden määrä on vähentynyt 12 % tammi-elokuussa 2011 aiempaan vuoteen verrattuna.  Osittain kyse on siirtymästä 2. luokkaan.  1. ja 2. luokan kirjeiden määrä on vähentynyt yhteensä keskimäärin 1 %.

Sähköiset viestien vastaanottokanavat vähentävät paperisen viestinnän tarvetta. Jakelumäärät laskevat myös muussa paperisessa postissa kuin kirjeessä. Itella Postin jakamien aikakauslehtien jakelumäärä on laskenut liki 6 % ja sanomalehtien 4 % tammi-elokuussa.

Osoitteettomien suoramainoslähetysten määrä kasvoi muutaman aiemman vuoden aikana, mutta jo viime vuonna lähetysmäärät kääntyivät tässäkin laskuun ja lasku jatkuu edelleen. Itella Postin jakamat osoitteettomat lähetykset vähenivät tammi-elokuussa viime vuodesta 11 %.

Ainoastaan jaettujen pakettien määrä on kasvanut verkkokaupan lisääntymisen myötä. Tammi-elokuussa jaettiin lähes 8 % enemmän paketteja kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Lisätiedot medialle: Itella MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma–pe klo 8.30–16.30)

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2010 oli 1 142 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 19 300. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi