PAU:n työtaistelutoimeenpiteet aiheuttavat häiriöitä postinkulkuun

- Maanantaina postitta jäi noin 7 % kotitalouksista, PAU:n ilmoittama yli- ja lisätyökielto aiheuttaa häiriöitä myös tulevina päivinä
- PAU:n ilmoittama lakkouhka edelleen tiistaille voimassa, tukilakko peruuntui
- Lakkojen ulkopuolelle rajatut tuotteet sekä tuotteiden käsittelyjärjestys
- Päivittäiset tilannetiedotteet julkaistaan posti.fi ja itella.fi -sivuilla arkisin noin klo 10 ja klo 16

Kirjeiden, aikakauslehtien ja mainosten jakelun häiriöt jatkuvat PAU:n toimenpiteiden takia. Tänään sanomalehtien varhaisjakelu saatiin hoidettua normaalisti, mutta ns. päiväpostin jakelussa oli häiriöitä. Keskimäärin noin 7 % koko maan kotitalouksista jäi tänään postitta. Enimmillään postitta on PAU:n yli- ja lisätyökiellon takia jäänyt 10 % kotitalouksista. Postittomat päivät ovat vaihdelleet alueiden ja paikkakuntien sisällä. Jakeluhäiriöiden vaikutusta ja kohdentumista samoille talouksille peräjälkisinä päivinä yritetään välttää tai vähentää. Jakamatta jääneitä posteja jaetaan heti seuraavana arkipäivänä mahdollisuuksien mukaan.

Maantieteelliset vaikutukset ovat tänään olleet (kuinka monta prosenttia alueen kotitalouksista on jäänyt tänään postitta):

• Etelä-Suomi 6 %
  • Länsi-Suomi 4 %
  • Itä-Suomi 8 %
  • Pohjois-Suomi 16 %

Asiakaspalvelussamme on valitettavasti nyt ruuhkaa ja yksittäisten lähetysten tilannetta ei ruuhkasta johtuen voida selvittää. Jos lähetys on esimerkiksi kirjattu kirje tai paketti, joissa on seurantakoodi, niiden kulkua voi seurata myös itse posti.fi -sivujen kautta. Tavalliset 1. ja 2. luokan kirjeet eivät ole seurannan piirissä.

Itella Posti pahoittelee PAU:n toimenpiteiden aiheuttamaa haittaa ja tekee kaikkensa, jotta palvelut pystytään hoitamaan mahdollisimman häiriöttömästi.

Tämän viikon tilanne

PAU on jättänyt työtaisteluilmoituksia eli ns. lakkovaroituksia PALTA:lle (Palvelualojen työnantajat). Viime viikolla ilmoitettu, ilmailualan neuvotteluihin liittyvä tukilakko on peruuntunut ja ulkomaan postiliikenne toimii normaalilla tavalla.

Jos PAU:n ja PALTA:n välisissä neuvotteluissa ei päästä tulokseen, alkavat huomenna tiistaina lakot, jotka koskevat Oulun postikeskuksessa käsiteltävää postia ja Oulun alueen kuljetuksia 19. - 22.11. Lakot aiheuttaisivat toteutuessaan tämän hetkisen arvion mukaan 2-3 vuorokauden viiveen koko Pohjois-Suomen postinkulkuun, sinne osoitettujen ja sieltä lähetettyjen postien osalta.

Tulevien viikkojen tilanne

Muut PAU:n ilmoittamat lakot koskisivat :

• Naantalin alueen ja sieltä lähtevää postinjakelua 25.11.
  • Tampereen postikeskuksessa käsiteltävää postia 26. - 27.11.
  • Seinäjoen postikeskuksessa käsiteltävää postia 27. - 28.11.
  • Keravan, Hyvinkään ja Jyväskylän alueiden ja sieltä lähtevää postinjakelua 2.12.
  • Turun, Raision, Kaarinan, Porin ja Kankaanpään alueiden ja sieltä lähtevää postinjakelua 3.12.

Jos neuvotteluissa ei päästä sopimukseen, nämäkin lakot aiheuttaisivat toteutuessaan häiriöitä postinkulkuun. Mahdollisista vaikutuksista tiedotetaan lähempänä ajankohtaa, kun arviot ovat valmiit.

Lakkojen ulkopuolelle rajatut lähetykset ja palvelut sekä lähetysten käsittelyjärjestys

Oheiset tuotteet ja palvelut hoidetaan myös mahdollisten lakkojen aikana.

1. Terveyden ja turvallisuuden kannalta kriittiset tuotteet, esimerkiksi:

• SPR:n lähetykset, laboratorionäytteet
  • kotisairaanhoitokuljetukset
  • sairaalajakelut ja -noudot
  • ateriakuljetukset
  • elintarvikekuljetukset ja -jakelut

2. Muut, esimerkiksi:

• vakuutettujen ja kirjattujen lähetysten, saantitodistuslähetysten sekä postiennakko-lisäpalvelulla varustettujen kirjelähetysten jakelu mahdollisuuksien mukaan
  • kirjelaatikoiden tyhjennykset niiden täyttyessä
  • Postin pakettiautomaattien hoitaminen
  • sanomalehtien käsittely ja varhaisjakelu

Muiden kuin edellä mainittujen tuotteiden, kirjeiden, aikakauslehtien, mainosten ja pakettien käsittely hoidetaan mahdollisimman tasapuolisesti ja niin, että tilanne ei entisestään ruuhkaudu ja asiakkaille aiheutunut haitta olisi mahdollisimman vähäinen.

Seuraava tilannetiedote

Seuraavan kerran tilanteesta tiedotetaan tiistaina 19.11. noin klo 10.00, kun arvio lähipäivien tilanteesta on valmis.

Taustalla työehtosopimusneuvottelujen kariutuminen

PAU:n asettaman yli- ja lisätyökiellon taustalla on työehtosopimusneuvotteluiden kariutuminen ja ns. sopimukseton tila. Neuvotteluosapuolina ovat PALTA ja PAU. Neuvottelutulosta on yritetty saada aikaan keskitetyn ratkaisun pohjalta. Sekä viime viikon neuvottelujen että tämän viikon jatkoneuvottelujen kariutumisen syynä olivat alan rakennemuutokseen liittyvät PAU:n vaatimukset, joihin työnantajalla ei ollut mahdollisuuksia suostua. PAU:n lisävaatimukset vaikeuttaisivat merkittävästi yhtiön toimintaa ja lisäisivät kustannuksia yli työmarkkinoilla syntyneen yleisen linjan.

Lisätietoja:
Itellan MediaDesk 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00-16.30)

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, Netpostista sekä Postin palvelupisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2012 oli 1 168 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 17 800. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi