Posti avaa 235 uutta palvelupistettä tänä vuonna

Eri puolille Suomea avataan vuoden 2013 aikana yhteensä 235 uutta Postin pakettiautomaattia ja R-kioskien yhteydessä toimivaa noutopistettä. Uusien palvelupisteiden avaaminen on osa Itella Postin tavoitetta 1500 palvelupisteen verkostosta vuoteen 2016 mennessä.

Nyt palvelupisteitä on yhteensä noin 1100 ja tämän vuoden loppuun mennessä runsaat 1300. Uusien palvelupisteiden sijainnit tarkentuvat vaiheittain ja niistä kerrotaan lähempänä avaamisajankohtaa.

- Pakettiautomaatit ja noutopisteet ovat vaihtoehtoinen palvelu täyden palvelun postien rinnalla. Lähes 80 % posteissa asioinneista on nykyisin lähetysten noutamista ja yhä useampi verkkokaupan asiakas haluaa valinnanvaraa siihen, mistä pakettinsa noutaa. Postilla on uusien palvelupisteiden myötä Suomen laajin noutopisteverkosto verkkokauppaostoksille, sanoo johtaja Petri Aaltonen Itella Postista.

Ensimmäiset Postin pakettiautomaatit otettiin käyttöön vuonna 2011. Pakettiautomaattien kautta voi sekä lähettää että vastaanottaa paketteja. Pakettiautomaatit sijaitsevat eri puolilla maata ja niiden käyttäjäryhmät edustavat kaikenikäisiä suomalaisia. Tällä hetkellä jo 2/3 suomalaisista asuu automaattien alueella. Pakettiautomaatteja on jo yli 130, lähinnä suurissa kauppakeskuksissa ja isoissa marketeissa. Vuoden 2013 aikana avataan 175 uutta automaattia. Niitä sijoitetaan yhä enenevässä määrin pienten kaupunkien, kuntien ja lähiöiden päivittäistavarakauppoihin ja liikenneasemille.

R-kioskien yhteydessä toimivista Postin noutopisteistä saa suosituimmat postipalvelut: sieltä voi noutaa lähetyksiä, ostaa postimerkkejä ja tuoda asiakaspalautuslähetyksiä. Noutopisteitä on tällä hetkellä runsaat 40. Ne sijaitsevat keskeisillä paikoilla ja ovat avoinna viikon jokaisena päivänä pitkin aukioloajoin. Kaupunkeihin eri puolilla Suomea avataan kuluvan vuoden aikana kaikkiaan 60 uutta noutopistettä.

- Ihmisten ajankäyttö, liikkuvuus ja asiointikäyttäytyminen ovat muuttuneet. Asiakkaamme haluavat entistä enemmän itse päättää postinsa kulusta. Monet palvelut halutaan hoitaa sähköisesti verkon kautta, samaan aikaan arvostetaan myös hyvää henkilökohtaista palvelua ja pitkiä palvelupisteiden aukioloaikoja. Yksi ja sama palvelumalli ei käy kaikille, joten Itella Postissa kehitetään jatkuvasti uusia palvelumuotoja, kertoo Petri Aaltonen.

Itella Postilla on ollut jo useita vuosia käytössä kirjeiden ja lehtien postinohjauspalvelu, jonka avulla asiakkaat ovat voineet esimerkiksi ohjata postinsa rinnakkaisosoitteeseen tai kesämökille, keskeyttää jakelun loman ajaksi ja hoitaa muuttoon liittyvät postipalvelut. Nyt tarjolla on myös Paketinohjaus-palvelu, jonka avulla asiakas voi ohjata verkkokaupasta tilaamansa paketit mihin tahansa postin palvelupisteeseen. Palvelut löytyvät Postin verkkosivuilta osoitteesta www.posti.fi.

Lisätietoja tiedotusvälineille

Itella MediaDesk, puh. 020 452 3366, ma-pe 8.30-16.30

Itellan kuvapankista saat julkaisuvapaat kuvat toimialastamme, johtohenkilöistämme ja logoistamme. Kuvapankin löydät osoitteesta www.itella.fi/media (Kuvapalvelu ja logot).

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, Netpostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2012 oli 1 168 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 17 800. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi