Postinjakelun ja kaluston historiaa

Posti aloittaa 2. syyskuuta kokeilun, jossa se kokeilee Verkkokauppa.comin pakettien kuljettamista robottihelikopterilla Suomenlinnassa asuville asiakkaille. Posti on kulkenut Suomessa säännöllisesti jo vuodesta 1638 lähtien. Postinjakelua suoraan asiakkaille kokeiltiin ensimmäisen kerran 195 vuotta sitten. Postinjakaja on vuosien saatossa saanut avukseen useita erilaisia jakelun apuvälineitä.

Postin laaja jakeluverkko tavoittaa nykyisin kaikki maamme taloudet ja yritykset. 1600- ja 1700-luvuilla postia ei kuljetettu postikonttoreita pidemmälle. Asiakkaat kävivät posteissa paikan päällä tiedustelemassa, josko heille olisi tullut jotakin postia.

Postinjakelua kokeiltiin kotiin ensi kerran Turussa 1820-luvulla. Palvelusta piti maksaa eri maksu. Laajemmin postin kotiinkanto alkoi vuonna 1858 yhden kopeekan korvausta vastaan. Vuonna 1885 postia alettiin jakaa koteihin maksutta. Maaseudulle perustetiin 1890-luvulla maalaiskirjeenkantolinjoja, joissa jaetiin postia ja otetiin lähetyksiä kuljetettavaksi.

Kaupungeissa ja taajamissa postia jaettiin asiakkaille vielä 1950-luvulla kuutena päivänä viikossa kaksi kertaa päivässä. Postinkulun nopeutumisen myötä 1960-luvun puolivälissä 95 prosenttia postista saatiin aamukantoon. Siirtyminen 40-tuntiseen työviikkoon johti vaiheittain lauantaijakelun loppumiseen koko maassa vuoteen 1974 mennessä.

Postinjakajan apuvälineitä

Keskikaupunkialueilla postia jaettiin yleensä jalan. Taajamissa otetiin vuonna 1973 käyttöön kolmipyöräinen kärry. Postinjakeluun tarkoitettuja polkupyöriä on valmistettu vuodesta 1947 lähtien. Monesti postinjakaja on käyttänyt työssään myös omaa polkupyöräänsä.

Moottoripyöriä käytettiin yleisesti 1950-luvun jälkipuoliskolla maaseudun postinjakelussa ja 1960-luvulla käytössä oli mopedeita. Talvisin jakelua helpotettiin käyttämällä suksia ja potkukelkkaa. Maalaiskirjeenkantajat käyttivät myös hevosia ja Lapissa poroja.

Ruotsalaisia Tjorven-jakeluautoja hankittiin vuonna 1970 ja niitä sijoitettiin eri puolille Suomea. Autojen erikoisuutena oli oikealle sijoitettu ratti ja automaattivaihteisto. Seuraavaksi kokeiltiin Morris J4:stä kehitettyä jakeluautoa. Vuonna 1975 otettiin käyttöön erityisesti Postin tarpeisiin varustellut Sherpa-pakettiautot. Maaseudulla jakajat käyttivät 1970-luvulta alkaen yleisesti myös omaa autoa.

Jakelukaluston erikoisuuksia

Kanadalaisvalmisteinen lumikiitäjä Bombardier Snowmobile R25 hankittiin vuosina 1953–1955 Lapin tiettömille taipaleille. Postiautona lumikiitäjä oli rekisteröity 13 hengelle, ja lisäksi perään voitiin lisätä reki rahdin ja postin vetämiseksi. Enimmillään kyytiin sovitettiin 43 matkustajaa, jotka olivat etupäässä pieniä koululaisia. Lumikiitäjät olivat käytössä 1960-luvun lopulle saakka.

Saaristo-olosuhteet vaativat omanlaisensa jakelukaluston. Ensimmäinen postivene hankittiin vuonna 1980. Se oli 7,5 metrinen, teräsrunkoinen vene. Talvisaikaan postin jakelu hoidettiin hydrokoptereilla, joita oli vuonna 1986 käytössä kuusi. Kelirikkoaikoina käytössä oli helikoptereita.

Jakelukalusto sähköistyi

Postissa alkoi 1980-luvulla sähköautojen kehitys ja ensimmäiset kokeilut tehtiinkin jo vuonna 1980. Vuonna 1987 otettiin käyttöön suomalainen Finnvan-sähköauto, jota käytettiin postinjakeluun Helsingissä ja Espoossa. Vuonna 1998 suomalaisvalmisteisia Elcat-sähköautoja oli käytössä jo yli 60 kpl.

Elcat-sähköautojen käyttö loppui 2000-luvun alussa vanhojen autojen teknisen käyttöiän loputtua ja uusien autojen investointituen loppumisen vuoksi. Nykysin Postilla on käytössä neljä sähköpakettiautoa. Posti on lisännyt myös kaasu-kuorma-autojen käyttöä. Myös mönkijöitä on tällä hetkellä käytössä, joista pieni osa on sähkötoimisia. Niistä tullaan kuitenkin luopumaan käytön ja hankinnan kalleuden vuoksi.

Henkilöstön jaksamista autetaan

Vuonna 2002 otettiin käyttöön 200 Helkaman valmistamaa sähköavusteista polkupyörää ja 50 Asoman valmistamaa sähköistä jakelukärryä. Posti oli testannut niiden käyttöä ja ominaisuuksia parin edellisen vuoden ajan. Tavoitteena on, että vuoden 2019 loppuun mennessä kaikki Postin polkupyörät ja jakelukärryt ovat sähköavusteisia. Tämä edesauttaa henkilöstön jaksamista työssä.

Nykyisin Postilla on käytössä myös sähköskoottereita ja kolmipyöräisiä ruotsalaisvalmisteisia rahti-sähkömopoja. Skoottereissa on ollut käyttöongelmia mutta rahti-sähkömopot taas toimivat hyvin.

Postinjakelussa kulkuväline valitaan reitin postimäärän, pituuden sekä postinsaaja-aluetyypin mukaan. Postin jakelutyön tehostaminen on autoistanut jakelua, mutta vieläkin noin puolella postinjakelureitillä on kulkuvälineenä kärry, polkupyörä tai mopo.

Postilla on kuljetuksessa ja jakelussa lähes 4900 rekisterikilvellistä mopoa, mönkijää, pakettiautoa, kuorma-autoa ja perävaunua. Manuaali ja sähköavusteisia jakelukärryjä on yli tuhat ja polkupyöriä yli 1500.

Lisätietoja:

Historiasta: Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli puh. 040 5310 388, suvi.jalli@postimuseo.fi.

Nykypäivästä: Posti Oy:stä Asset Manager Kari Tuomola puh. 040 764 0327 tai kari.tuomola@posti.com.

Tiedotusmateriaalia valokuvineen löytyy osoitteesta: http://www.postimuseo.fi/info/tiedotusvalineille