Postit ja lehdet sujuvasti lomaosoitteeseen

Moni on jo kesälomalla tai aloittamassa pian lomanviettoa. Posti muistuttaakin vielä lomalaisia loma-ajan postien kääntämisestä lomaosoitteeseen tai jakelun keskeytyksen tekemisestä, mikäli postinsaaja ei halua postejaan vakituiseen osoitteeseen loman aikana.

Postit ja lehdet tulevat sujuvasti kesäosoitteeseen, kun lomapaikkakunnan postilaatikkoon merkitään selkeästi osoite näkyville ja mielellään lisäksi jokaisen kesäasukkaan nimi, vaikkapa postilaatikon kannen sisäpuolelle. Myös postilähetysten selkeät osoitemerkinnät helpottavat postinjakelua. Vilkkailla loma-asutuspaikkakunnilla jaettavan postin määrä, erityisesti sanomalehtien, lisääntyy merkittävästi kesäasukkaiden kääntäessä postinsa lomaosoitteeseen.

Määräaikaisten osoitteenmuutosten ja jakelun keskeytysten määrä moninkertaistuukin juuri kesäkuukausina, kun noin 85 000 kotitaloutta kääntää loma-ajan postit toiseen osoitteeseen tai haluaa postilähetyksille turvallisen säilytyksen poissaolon ajaksi.

Postien kääntämisen kotimaan lomaosoitteeseen tai jakelun keskeytyksen voi tehdä Postin internetsivujen ja muuttopuhelinpalvelun kautta tai käymällä lähimmässä postissa, josta saa muuttoilmoituslomakkeita. Sanomalehdet ylläpitävät omia asiakasrekistereitään, joten ilmoitus lehden kääntämisestä kesäosoitteeseen tai jakelun keskeytyksestä tehdään sanomalehden omaan asiakaspalveluun.

Posti tarjoaa laskujen, palkkalaskelmien ja muun virallisen postin vastaanottamiseen ja arkistointiin myös sähköistä ratkaisua. - NetPosti on kuluttajien, yritysten ja yhteisöjen turvallinen sähköinen asiointipalvelu, joka sisältää postilaatikon, arkiston, 7 000 asiointilomaketta sekä 250 näköislehtiä eri kustantajilta. Lähettäjäyrityksiä palvelussa on tällä hetkellä noin 4 000. Kuluttajia, pieniä yrityksiä ja yhteisöjä palvelussa vastaanottajina on yli 325 000. Viime vuonna kuluttajat vastaanottivat palvelun kautta 5,2 miljoonaa sähköistä kirjettä. Itella on laajentanut NetPostia myös yritys- ja yhteisövastaanottajille. NetPostiin voi tutustua tarkemmin osoitteesta www.netposti.fi.

Lisätietoa osoitteenmuutoksesta ja jakelun keskeytyksestä:

Postin internetsivuille on koottu kaikki muuttamiseen liittyvät palvelut yhteen paikkaan. Osoitteessa www.posti.fi/lomaposti ovat esimerkiksi keskeiset tiedot postien kääntämisestä lomaosoitteeseen tai jakelun keskeytyksestä. Verkko on noussut suomalaisten suosituimmaksi tavaksi tehdä osoitteenmuutos. Yli puolet muutoksista tehdään internetissä. Verkossa kesäosoitteenmuutoksen voikin tehdä edullisimmin.

Määräaikaisessa osoitteenmuutoksessa kaikki Postin päiväjakelussa saapuneet lähetykset käännetään lomaosoitteeseen. Postit jaetaan haja-asutusalueella postilaatikkoon, joka sijaitsee alueen vakituisten asukkaiden laatikkoryhmässä. Lisämaksusta postit voi saada esimerkiksi oman mökin tienhaaraan.

Jakelun keskeytys -palvelussa asiakkaan posteja ei jaeta, vaan ne säilytetään postissa turvallisesti koko loman ajan. Loman jälkeen postit ovat noudettavissa kotipostista.

Vuosittain osoitteenmuutoksia tekee kaikkiaan yli 850 000 taloutta ja noin 25 000 yritystä. Myös kesällä tehtävistä osoitteenmuutoksista suurin osa on pysyviä.

Osoitteenmuutoksen tai jakelun keskeytyksen voi tehdä seuraavilla tavoilla:

• Internetissä, osoitteessa www.posti.fi/lomaposti . Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla, kansalaisvarmenteella kuten esimerkiksi sirullisella henkilökortilla tai Postin verkkotunnuksilla. Internetissä voi myös samalla maksaa tilaamansa palvelun.
  • Palvelun saa soittamalla muuttopuhelimeen, numeroon 0200 71000 (suomi) tai numeroon 0200 27100 (ruotsi). Puhelun hinta on paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu.
  • Kirjallisesti lomaosoitteenmuutoksen voi tehdä noutamalla muuttoilmoituslomakkeen postista ja palauttamalla sen postiin tai maistraattiin tai postittamalla lomakkeen. Internetissä tehty muuttoilmoitus on enimmillään jopa 30 prosenttia edullisempi kuin lomakkeella tai muuttopuhelimessa tehtynä ja muutos tulee voimaan jopa kaksi päivää aiemmin.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Postin Yhteystietopalvelut, liiketoimintajohtaja Leo Rantanen, puhelin 020 452 8257

Itella MediaDesk, puhelin 020 452 3366 (ma-pe klo 8.30-16.30)

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön on saatavissa Itellan verkkosivujen Media-osiosta, www.itella.fi/media > Kuvapalvelu ja logot

Tarkemmin kesäosoitteenmuutospalveluista ja hinnoista internetissä, www.posti.fi/lomaposti

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2010 oli 1 142 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 19 300. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi