Rahat kertovat -näyttely Postimuseoon

Helsingin numismaattinen yhdistys järjestää Postimuseon Kuvertissa 7.6.–7.8.2011 näyttelyn ”Rahat kertovat”, joka juhlistaa yhdistyksen 40-vuotista taivalta. Näytteillä on Suomessa eri aikoina käytössä olleita rahoja ja muuta aiheeseen liittyvää esineistöä, kuten tänä vuonna 90 vuotta täyttävän Lotta Svärd järjestön merkkejä ja tunnuksia. Mielenkiintoisen lisän näyttelyyn tuo Amerikan Yhdysvaltojen setelihistoria.

Suomen rahahistoria sai alkunsa 1200-luvulla, kun Suomi liitettiin Ruotsiin. Suomessa lyötiin ensimmäiset rahat 1400-luvun alkupuolella. Rahan käyttö ei tuolloin ollut kuitenkaan tavallista kansan keskuudessa, kun elettiin luontaistaloudessa. Ruotsin vallan ajalla 1600- ja 1700-luvuilla kiintoisia Suomessa käytettyjä rahoja olivat kuparilevylle lyödyt nelikulmaiset plooturahat.

Setelirahan käyttö alkoi yleistyä 1700-luvulla. Setelirahalla oli helpompi maksaa suuria summia kuin metallirahalla. Samalla setelien ostovoima kasvoi. Esimerkiksi Suomen ostovoimaisin seteli oli 500 markan seteli vuodelta 1898. Sen indeksoitu ostovoima on suurempi kuin nykyisen 500 euron setelin.

Kun Suomi liitettiin Venäjään 1809 rahayksiköksi tuli rupla. Tosin Suomessa käytettiin vielä yleisesti Ruotsin rahaa.  Kahden maan rahan yhteiskäyttö oli kuitenkin hankalaa ja vuonna 1840 Ruotsin rahan käypäisyys lakkasi Suomessa.

Suomelle myönnettiin 4.4.1860 oma rahayksikkö. J.W. Snellman onnistui sitomaan markan arvon hopeaan 1865. Tämän seurauksena venäläiset setelit ja pienemmät vaihtorahat eivät enää käyneet Suomessa. Markka itsenäistyi myöhemmin kokonaan ruplasta, koska Suomen markka sidottiin ruplaa aiemmin kultakantaan.

Ensimmäisen maailmansodan puhkeaminen muutti rahaolot 1914, ja useissa maissa, Suomi mukaan lukien rahan arvo, romahti. Vuonna 1963 otettiin käyttöön sataa entistä markkaa vastaava yksikkö, jota kutsuttiin nykymarkaksi. Vuodesta 2002 lähtien Suomessa on käytetty euroa maksuvälineenä.

Helsinki-päivänä 12.6. kello 13 FM Lassi Kaipainen pitää esitelmän Helsinki-aihe numismatiikassa.

Postimuseo, Helsingin pääpostitalo, Asema-aukio 5 H

Avoinna ma–pe 10–18, la–su 12–17

Lisätietoja antaa Helsingin numismaattisesta yhdistyksestä Lassi Kaipainen puh. 046 6190327 tai lkaipain@welho.com