Suomalaisille postimerkeille kolme kansainvälistä palkintoa

Kolme suomalaista postimerkkiä on palkittu elo- ja syyskuussa Euroopassa järjestetyissä kansainvälisissä kilpailuissa. Kaikki palkitut merkit edustavat nuorten suomalaisten taiteilijoiden tekemää uutta modernia suunnittelua.

Laura Laineen kuvittama pienoisarkki Muotia sai Itävallassa elokuussa järjestetyssä Grand Prix de l’Exposition WIPA 2009 -kilpailussa ensimmäisen palkinnon. Muotia-pienoisarkki esittelee kuuden maailmalla menestyneen suomalaisen asuste-, kenkä- ja laukkusuunnittelijan luomuksia. Palkittu pienoisarkki ilmestyi 6.5.2009.

Klaus Welpin suunnittelema Europa-merkkien sarjaan kuuluva Metsät voitti puolestaan toisen palkinnon The best artistic Europa Stamp 2011 -kilpailussa, jonka järjesti Brysselissä syyskuussa eurooppalaisten postihallintojen ja -yritysten muodostama PostEurop. Neljää vuodenaikaa kuvaava Metsät-merkki ilmestyi 6.5.2011.

Minni Havas palkittiin toisella palkinnolla suunnittelemastaan Keijuja-pienoisarkista Grand Prix pour le meilleur timbre de la jeunesse de l’Union Européenne 2010 -kilpailussa, joka järjestettiin Brysselissä syyskuussa. Pienoisarkin postimerkkeihin on kuvattu viisi erilaista keijua. Ystävänpäivätervehdyksiin hyvin soveltuva Keijuja-pienoisarkki julkaistiin 25.1.2010.

Lisätietoja:

Itella Posti Oy,kehitysjohtaja Markku Penttinen, puh. 020 451 5519, markku.penttinen@posti.fi

Palkittujen merkkien kuvat tiedotusvälineiden käyttöön: