Toivo Kärkeä juhlitaan Tampereella konsertilla ja postimerkillä

Tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä mestarisäveltäjä Toivo Kärki (1915-1992) saa ansaitsemaansa kunniaa Tampereella maanantaina 2.3. kahdella tapaa: Kärjen elämänuraa esittelevä kolmen postimerkin pienoisarkki ilmestyy ja vibrafonisti Panu Savolaisen luotsaama Toivo-yhtye tarjoaa esimakua Music by Toivo Kärki -albumistaan konsertissa, jossa laulusolistina vierailee Ninni Poijärvi. Luvassa on tuttua ja tuntemattomampaa Kärkeä Kulkurin iltatähdestä Lentävään kalakukkoon jazz-sovituksina. Tapahtumapaikkana toimii museokeskus Vapriikki ja järjestäjänä Postimuseo.

Tampere on hyvä paikka esitellä Toivo Kärjen jazzahtavampaa puolta, sillä juuri täällä hän innostui jazzista vuonna 1928 kuullessaan ensi kerran Louis Armstrongin levyjä. Pirkkalassa syntyneen sävelmestarin elämänuraa kunnioitetaan Lasse Rantasen suunnittelemalla ja Posti Group Oyj:n julkaisemalla  pienoisarkilla, jossa Kärki esiintyy keikkamuusikkona, levytysteollisuuden aktiivisena toimijana ja säveltäjänä sekä uransa loppuvuosikymmeninä levypomona. Postimerkki ja sen ensipäiväleima on saatavissa myös illan konsertissa.

Panu Savolainen Toivon ohjelmisto koostuu
Kärjen rakastetuista ikivihreistä kappaleista jazztriosovituksina, sekä kolmesta täysin ennen julkaisemattomasta sävellyksestä, jotka ovat löytyneet Kärjen arkistoista hänen poikansa Kalervo Kärjen avulla. Myös Kalervo Kärki on paikalla Vapriikin konsertissa.

Panu Savolainen Toivo -yhtyeessä soittavat vibrafonisti Savolaisen lisäksi maamme eturivin jazzmuusikoihin lukeutuvat kitaristi Teemu Viinikainen sekä basisti Jori Huhtala. Yhtyeen sovitukset Kärjen sävellyksistä ovat pääasiassa Savolaisen käsialaa.

Pori Jazzin vuoden taiteilijaksi vuonna 2010 valittu Panu Savolainen tunnetaan erityisesti HERD-yhtyeestään, joka julkaisi viimeisimmän, suurta kiitosta saaneen Jazzbasilli -albumin yhdessä laulaja Aili Ikosen kanssa syksyllä 2013. Hän on toiminut Sipoon Kalkkiranta Jazz -festivaalin taiteellisena johtajana vuodesta 2014 alkaen. Laulusolistina vieraileva Ninni Poijärvi on valovoimainen monitaituri ja laulaja-lauluntekijä, joka astuu Toivo Kärki-projektissa uudelle alueelle.

Panu Savolainen Toivo: Music by Toivo Kärki -konsertti kello 19.00 museokeskus Vapriikissa. Vapriikki sijaitsee Tampereella osoitteessa, Alaverstaanraitti 5.

10 euroa (+toimituskulut 1,50 euroa) maksavat liput konserttiin ovat saatavilla ennakkoon Tiketistä (http://www.tiketti.fi/Panu-Savolainen-Toivo-Music-by-Toivo-Karki-Vapriikki-Tampere-lippuja/30467) tai puoli tuntia ennen ovelta, jos lippuja on jäljellä.

Toivo Kärki 100-vuotta postimerkkiarkin lisäksi 2.3. ilmestyvät: Kevätviserrys, Kerro kerro kuvastin, Valkolakki ja Juhlakimppu -postimerkkijulkaisut. Merkkejä leimataan Vapriikissa kello 11–17 ja postimerkkitaitelijat ovat paikalla signeeraamassa kello 12–14. Postimerkkeihin saa leiman jälleen konsertin aikana.

Lisätietoja antaa museonjohtaja Kimmo Antila, kimmo.antila@postimuseo.fi puh. 050 563 9070 tai viestintäsuunnittelija Helena Pärssinen, helena.parssinen@postimuseo.fi, puh. 0400 806909. Kuvamateriaalia Toivo Kärki postimerkeistä tiedotusvälineiden käyttöön: http://digilibrary.emmi.fi/?cart=2080-hjffhdimdm&l=FI