Uudet suunnittelijat takaavat monipuolisen merkkivuoden 2012

Luvassa 22 postimerkkijulkaisua

Postimerkkivuonna 2012 on luvassa useita kulttuuriin, urheiluun ja juhlavuosiin liittyviä julkaisuja unohtamatta ikisuosittuja luontoaiheita. Vuonna 2012 ilmestyy kaikkiaan 22 julkaisua, joissa on yhteenlaskettuna 73 eri postimerkkiä. Monipuolisen merkkivuoden takaavat osaavat suunnittelijat, joista ensi vuonna peräti 13 on postimerkkitaiteilijoina ensikertalaisia.

Tammikuussa muotoilua, saamelaiskulttuuria ja Schjerfbeckiä

Heti postimerkkivuoden aluksi 23. tammikuuta julkistetaan World Design Capital Helsinki 2012 -hankkeeseen liittyvä postimerkkivihko, jonka kuva-aiheet valittiin viime keväänä internetissä järjestetyn kaikille avoimen suunnittelukilpailun perusteella. Tuomaristo ja suuri yleisö valitsivat kilpailuun jätettyjen 1 422 ehdotuksen joukosta kahdeksan työtä, jotka julkaistaan Future City -postimerkkivihkossa. Suunnittelutoimisto Kokoro & Moi on viimeistellyt palkitut kilpailutyöt postimerkeiksi.

Ensi vuoden ystävänpäiväpostimerkit on suunnitellut Ruotsissa asuva suomalainen kuvittaja Päivi Unenge. Kuuden merkin Sydän ystävälle -tarrapienoisarkin kuva-aiheissa vilahtelevat pikkutytöt, linnut, saippuakuplat, lemmikit ja pääosassa ovat tietysti sydämet.

Saamelaiskulttuuria juhlistetaan neljän merkin pienoisarkilla, joka on saanut erikoisen muotonsa tammikuussa 2012 Inariin avattavan uuden saamelaiskulttuurikeskus Sajoksen pohjapiirroksesta. Noitarumpukuvioidun merkkiarkin on suunnitellut inarilainen Merja Aletta Ranttila. Tarrapostimerkkien muodot mukailevat tunturien muotoja.

Taiteilija Helene Schjerfbeckin (1862–1946) syntymästä on vuonna 2012 kulunut 150 vuotta. Juhlan kunniaksi julkaistavassa neljän merkin tarravihkossa esitellään hänen teoksiaan. Teresa Moorhousen suunnittelemaan vihkoon mukaan tulevat työt ovat Kansakoulutyttö II, Vihreät omenat ja samppanjalasi, Mustataustainen omakuva ja Silkkikenkä.

Maaliskuussa kukkia, pilviä, naistenpäivää ja rautateitä

Pääsiäistervehdyksiin tarkoitetussa 5. maaliskuuta ilmestyvässä postimerkissä on hauska sarjakuvatyylinen toteutus, josta on tehty 10 merkin Hyvää pääsiäistä! -tarra-arkki. Kuvittaja Janne Harjun suunnitteleman merkin kuva-aiheena on pääsiäismunaa maalaavat tipu ja pupu.

Kevään kukkaloistoa esitellään retrohenkisessä pienoisarkissa, jonka kuudessa kuivausarkeille kuvatussa merkissä esitellään Sinivuokko, Kevätlinnunherne, Pikkukäenrieska, Imikkä, Rentukka ja Pystykiurunkannus. Kevät kukkii -pienoisarkki on Klaus Welpin valokuvaama ja suunnittelema.

VR viettää ensi vuonna 150-vuotisjuhliaan. Aiheesta julkaistaan Tarja Salosen suunnittelema kuuden merkin postimerkkivihko. Merkkien kuva-aiheina on kuusi junaa Ukkopekka-höyryveturista aina uusimpaan Allegroon saakka. Perspektiiviin leikattu muoto antaa merkeille eteenpäin menevän vaikutelman.

Maaliskuussa julkaistaan myös erittäin paljon toivottu merkkiaihe, joka soveltuu erinomaisesti hääkutsuihin. Tahdon-postimerkin kuva-aiheena ovat kultaiset vihkisormukset. Ari Lakaniemen ja Susanna Rummun valokuvaama ja suunnittelema postimerkki painetaan folioidulle paperille, jolloin sormukset kiiltävät merkissä kuin aidot kultasormukset.

Naistenpäivän kunniaksi julkaistaan luottokortin kokoinen Lentosuukkoja -postimerkkivihko, jossa on neljä postimerkkiä. Ulla Bergströmin suunnitteleman merkin teemana ovat kevään juhlat, ystävyys ja illanvietot. Pirteät naistenpäivän merkit soveltuvat hyvin moniin erityyppisiin lähetyksiin.

Maaliskuun merkeissä luodaan katse myös taivaalle, kun julkaistaan kolme postimerkkiä, joiden aiheena ovat pilvet. Valokuviin perustuvat merkit ovat Timo Berryn suunnittelemia. 100 kappaleen rullissa myytäviin merkkeihin on kuvattu kolme pilvityyppiä, lisäksi merkkien päällä on kuultolakkauksella toteutettuja piktogrammeja.

Maaliskuun toisessa julkaisussa merielämää ja jääkiekkoa

Maaliskuun 21. päivä julkaistaan Klaus Welpin suunnittelema tarrapostimerkkiarkki, joka kuuluu Merellinen Pohjola -sarjaan. Vuoden 2012 teemana on Elämää merellä. Postimerkki julkaistaan vastaavalla teemalla samaan aikaan Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa, Ahvenanmaalla, Färsaarilla ja Grönlannissa. Suomen merkkien kuva-aiheina ovat merivartioston vartiolaiva Merikarhu ja Suomen Meripelastusseuran pelastusristeilijä Jenny Wihuri.

Maaliskuussa ilmestyy myös postimerkki toukokuussa 2012 Helsingissä ja Tukholmassa pelattavien jääkiekon MM-kisojen kunniaksi.

Toukokuussa matkailua, urheilua ja kansallispuisto

Toukokuun 7. päivä julkaistaan Europa-sarjan merkki, johon jokainen eurooppalainen postihallinto on saanut valita omat merkkiaiheensa. Johannes Ekholmin suunnitteleman kymmenen merkin Visit Finland -tarra-arkin kuva-aiheiksi on valittu vanhoja suomalaisia matkailujulisteita, joita on julkaistu myös Welcome to Finland -kirjassa.

Kesä 2012 on urheilun juhlaa, kun Helsingissä järjestetään ensin yleisurheilun EM-kilpailut ja Lontoossa sen jälkeen kesäolympialaiset. Aiheeseen liittyen Itella Posti Oy julkaisee urheiluaiheisen postimerkin.

Suomalaisia kansallispuistoja esittelevien merkkien sarjassa on vuorossa Selkämeren kansallispuisto, josta Teemu Ollikainen on suunnitellut 10 merkin tarra-arkin.

Auringonkukka saa oman postimerkin, kun toukokuussa julkaistaan Ossi Hiekkalan suunnittelema merkki 10 kappaleen tarra-arkkina. Merkin luonnosmainen toteutus tuo itse kukan näyttävästi esiin merkin taustasta. Arkilla on kaksi erilaista auringonkukkaa.

Syyskuussa 90-luvun musiikkitähtiä ja eläinten pentuja

Monen lapsiperheen suosikkimerkiksi on ehdolla 3. syyskuuta julkaistava Lemmikkejä-tarravihko, jonka kuusi postimerkkiä esittelevät eläinten pentuja, Satu Lusan suunnittelemien ja Rafa Irusta Machinin ja Eric Isseleen valokuvaamien merkkien kuva-aiheina ovat valkoista taustaa vasten kuvatut kissat, koirat ja kanit.

Syykuussa ilmestyy myös Miika Saksin suunnittelema unenomainen ja surrealistinen Syysuni-pienoistarra-arkki, jossa on viisi postimerkkiä.

Suomalaista musiikkia esittelevä merkkisarja on edennyt 1990-luvulle. Klaus Welpin suunnittelemassa kuuden merkin vihkossa oman merkkinsä saavat neljä suosittua artistia: Kaija Koo, Jari Sillanpää, Laura Voutilainen, Anna Eriksson sekä kaksi yhtyettä: Agents ja Yölintu. Merkeissä esiintyvät artistit ja yhtyeet ovat Esa Niemisen valitsemia. Keskeinen valintakriteeri on esiintyjän suosio, joka on jatkunut 90-luvulta näihin päiviin saakka.

Marraskuussa esitellään uudistuvat joulupostimerkit

Perinteinen joulumerkki uudistuu 5. marraskuuta, kun Itella Posti Oy julkaisee 20 postimerkkiä arkilla, joka on jo itsessään näyttävä joulukoriste. Nina Rintalan suunnittelema Joulukuusi -postimerkkiarkki sopii hyvin pikkujoululahjaksi tai vaikka pieneksi yrityslahjaksi. Lisäksi jouluna julkaistaan Nina Rantalan käsialaa oleva 10 kappaleen tarra-arkki, jonka kuva-aihe ja nimi on Tallilyhty.

Marraskuussa julkaistaan joulumerkkien lisäksi Georgi Eremenkon ja Aino-Maija Metsolan suunnittelema iloinen Pulkkamäki, joka soveltuu monenlaisiin talvitervehdyksiin – vaikka laskiaisena.

Muutokset mahdollisia.

Liite: Postimerkkien julkaisuohjelma 2012