Joka kolmas suomalainen aikoo tehdä jouluostoksia verkossa

Joulukauppa on tällä viikolla kiivaimmillaan. PostNordin ennusteen mukaan suomalaiset ostavat tänä vuonna 230 miljoonalla eurolla joululahjoja verkosta. Joka kolmas suomalainen aikoo tehdä jouluostoksia verkkokaupoista.

Suomalaiset shoppailevat verkossa edelleen muita pohjoismaalaisia vähemmän. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa jouluostoksia tekevistä joka toinen ostaa joululahjoja verkosta. PostNordin ennusteen mukaan Pohjoismaissa tehdään jouluostoksia verkossa yhteensä yli 2 miljardilla eurolla.

- Eniten joululahjaksi ostetaan verkosta vaatteita, kirjoja ja viihde-elektroniikkaa. Joululahjavalinnat vaihtelevat iän ja sukupuolen mukaan. 40 prosenttia naisista aikoo esimerkiksi ostaa verkosta joululahjaksi vaatteita ja kenkiä, kun miehistä vastaava osuus on 12 prosenttia. Suosiotaan kasvattavat tänä vuonna joulukaupassa tietokone- ja TV-pelit. Erityisesti 18–29-vuotiaat ovat kiinnostuneita ostamaan niitä jouluksi, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta kertoo.

Joulusesonki alkaa Black Fridaysta

Ostospäivä Black Friday, joka osui tänä vuonna perjantaille 23. marraskuuta, on kasvanut Pohjoismaissa räjähdysmäisesti viime vuosina. Silloin joulukauppa polkaistaan toden teolla käyntiin, ennen kaikkea verkossa.

Myös suomalaiset ovat löytäneet Black Fridayn. PostNord sai verkkokaupoista huimat 54 prosenttia vuodentakaista enemmän Black Friday -ostoksia kuljetettavakseen.

- Suomalaiset olivat tänä vuonna selvästi odottaneet Black Fridayta. Oli tavallista selvittää etukäteen, mistä kaupoista ostoksia kannattaa tehdä sekä mitä tuotteita tilata ja mihin hintaan. Ei ollut myöskään tavatonta, että tuotteet kerättiin valmiiksi verkkokauppojen ostoskoreihin, joista ne oli helppo ja nopea napata Black Fridayna alennushinnalla tilaukseen, Eloranta kertoo.

Lataa raportti joulukaupasta. PostNordin joulukauppaennuste perustuu 7.–14. marraskuuta 2018 tehtyihin kuluttajatutkimuksiin, joihin osallistui valtakunnallisesti kattava otanta 18–79-vuotiaita vastaajia kustakin Pohjoismaasta. Tutkimukset toteutettiin TNS SIFO:n verkkopaneelin avulla. Niihin osallistui yhteensä 8 017 henkilöä, joista 2 002 Ruotsissa, 2 010 Tanskassa, 2 000 Norjassa ja 2 005 Suomessa.

Sinikka Eloranta, verkkokauppa-asiantuntija, PostNord Oy, puhelin 040 178 5266, sinikka.eloranta@postnord.com

Katja Luotola, Manager, Marketing & Communications, PostNord Oy, puhelin 050 302 5639, katja.luotola@postnord.com

PostNord on johtava Pohjoismaihin, Pohjoismaista ja Pohjoismaissa tarjottavien viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja. Varmistamme myös postipalvelut yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Asiantuntemuksemme ja vahvan jakeluverkostomme avulla luomme edellytykset tulevaisuuden viestinnälle, verkkokaupalle, jakelulle ja logistiikalle Pohjoismaissa. Vuonna 2017 konsernilla oli 31 000 työntekijää, ja sen liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin emoyhtiö on ruotsalainen julkinen yhtiö, ja sen pääkonttori sijaitsee Solnassa. www.postnord.fi