PostNord-konsernin osavuosikatsaus Q1 2021: Vahva tuloskasvu ja korkeat verkkokauppavolyymit

Vuoden 2021 ensimmäinen neljännes

• Liikevoitto (EBIT) parani lähes 180 prosenttia 878 miljoonaan kruunuun (314 milj. kruunua). Tulos parani kaikissa segmenteissä*.
  • Pakettien kokonaismäärä kasvoi 32 prosenttia (1 prosentti). Kasvu tuli pääasiassa B2C-pakettien määrän kasvusta.
  • Kirjeiden määrä laski Ruotsissa ja Tanskassa 12 prosenttia (12 prosenttia).
  • Koronapandemia vaikutti ensimmäisen neljänneksen aikana selvästi kuluttajapakettien määrän kasvuun (B2C) ja kotitoimitusten lisääntyneeseen kysyntään.

Konsernijohtaja Annemarie Gardsholin kommentit:

Ennätysvuoden 2020 jälkeen PostNordin alkuvuosi 2021 on ollut poikkeuksellisen vahva. Pandemian jatkuminen, etätyöskentely ja yhteiskunnan rajoitukset vauhdittivat entisestään verkkokaupan kasvua ja kasvattivat kuljetettavien pakettien määrää. Samanaikaisesti kehitysohjelmamme tuottivat edelleen tulosta. PostNord Ruotsin vahva alkuvuosi selittää suurelta osin konsernin merkittävää tulosparannusta, mutta tulos parani myös kaikissa muissa segmenteissä. Ilahduttavaa on myös Tanskan tuloksen vahva paraneminen. Kaiken kaikkiaan tilanteemme logistiikka-alan toimijana on erittäin hyvä. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 12 prosenttia viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna, ja liikevoitto parani lähes 180 prosenttia.

Kaikilla PostNordin markkina-alueilla on siirrytty uuteen normaalitilanteeseen: Pakettien määrät ovat suuria ja kotiinkuljetuksilla sekä joustavilla toimitusvaihtoehdoilla on paljon kysyntää, koska myymälät ovat olleet suljettuina tai asiakkaiden määrää on jouduttu rajoittamaan merkittävästi. Jatkamme investointeja uuteen infrastruktuuriin, jotta voimme vastata verkkokaupan kasvuun ja parantaa palvelua asiakkaillemme entisestään. Konsernin B2C-pakettien määrä kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 47 prosenttia viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna, kotiinkuljetusten määrä kasvoi 100 prosenttia ja B2B-pakettien määrä kasvoi 5 prosenttia.

Olen ylpeä siitä, että voimme vaikuttaa myönteisesti ihmisten arkeen ja hyödyistä, joita heille tarjoamme. Koronapandemia on korostanut entisestään PostNordin tärkeää roolia yhteiskunnassa. Olemme olleet mukana ylläpitämässä yhteiskunnan toimintaa ja saatavuutta, helpottaneet arkea ja mahdollistaneet asumisen ja työskentelyn ihmisten tarpeiden ja halujen mukaan. Jatkamme edelleen Pohjoismaissa asuvien ja työskentelevien arjen helpottamista esimerkiksi pystyttämällä lisää vuorokauden ympäri palvelevia pakettiautomaatteja. Olemme ottaneet Ruotsissa ja Suomessa käyttöön kotitoimitusten reaaliaikaisen seurannan, ja Tanskassa jaamme nyt paketteja viikon jokaisena päivänä koko maassa sekä perustamme uusia noutopisteitä.

Jatkamme edelleen työtämme kunnianhimoisen vastuullisuusohjelmamme mukaisesti. Tavoitteenamme on tehdä toiminnastamme täysin fossiilitonta vuoteen 2030 mennessä.

*PostNord-konsernin segmentit ovat PostNord Ruotsi, PostNord Tanska, PostNord Suomi, PostNord Norja ja PostNord Strålfors.

Lue osavuosikatsaus kokonaisuudessaan englanniksi >>