PostNord rakentaa uuden terminaalin Tampereen Pirkkalaan

PostNordin uudet Tampereen Pirkkalaan nousevat tilat koostuvat 4 000 neliömetrin kokoisesta terminaalista sekä 400 neliömetrin kokoisista toimistotiloista. 4,2 hehtaarin kokoiselle tontille tullaan rakentamaan myös 7 000 neliömetrin kokoinen varastorakennus, johon PostNordilla on etuvuokraoikeus. Toiminnan on tarkoitus käynnistyä uusissa tiloissa ensi kesänä.

Uusi Tampereen terminaali on osa PostNordin verkostostrategiaa, jonka keskiössä ovat omat terminaalit kotimaan liikenteen, tuontiliikenteen ja vientiliikenteen kannalta strategisissa kaupungeissa: Vantaalla, Turussa ja Tampereella.

”Uudistamme logistista verkostoamme niin, että pystymme toimittamaan lähetykset nopeammin ja vastuullisemmin koko Suomeen. Kolmion Etelä-Suomen kartalle muodostavat Turun, Vantaan ja Tampereen terminaalit toimivat verkostomme selkärankana, ja kolmion sisällä liikkuu merkittävä osa Suomen tavaraliikenteestä. Erityisesti tällä triangelialueella pystymme jatkossa toimittamaan paketteja hyvinkin nopeasti, ketterästi ja kustannustehokkaasti. Ohjaamalla tuontiliikenne suoraan päämäärää lähimpänä olevaan pääterminaaliin lajiteltavaksi vältymme turhilta välikäsittelyiltä ja voimme vähentää merkittävästi ajokilometrejä ja samalla päästöjä isoimpien kaupunkien välillä”, PostNordin Chief Operations Officer Jani Ståhlhammar kertoo.

PostNord on aiemmin operoinut Tampereen alueen kuljetuksia kumppanuussopimuksella kolmannen osapuolen kautta. Alueen ottaminen omaan hallintaan on tärkeä askel yrityksen strategian toteuttamisessa.

”Kun triangelin muodostavat pääterminaalit ovat täysin omassa hallinnassa, läpinäkyvyys ja kehitysmahdollisuudet ovat omaa luokkaansa. Tällä ratkaisulla vahvistamme merkittävästi kilpailukykyämme ja ketteryyttämme toimia koko ajan muuttuvilla logistiikkamarkkinoilla”, Ståhlhammar toteaa.

Uudet tilat rakentaa Pohjoismaiden johtava modernien logistiikkakiinteistöjen rakentaja Logicenters.

”On hienoa, että PostNord Oy valitsi kumppanikseen juuri meidät. Pääsemme hankkeessa toteuttamaan modernin kiinteistön, jossa hyödynnetään monipuolisesti uusiutuvaa energiaa. Uskomme, että PostNord Oy tulee menestymään uusissa tiloissaan”, Logicenters Finlandin kaupallinen johtaja Jarkko Äikää sanoo.

Tampereen terminaalin paikan Kurikantiellä Pirkkalassa ratkaisi sen keskeinen sijainti hyvien liikenneyhteyksien päässä mistä suunnasta tahansa katsottuna. Tontti sijaitsee raskaalle liikenteelle ja terminaalistruktuurille suotuisassa paikassa.

”Tampereen seutu on vahvasti kehittyvä alue ja meille strategisesti tärkeä keskittymä”, Ståhlhammar kertoo.

PostNord uudisti Turun terminaalinsa vuonna 2019, ja Tampereen jälkeen triangelin tulee sulkemaan uusi Vantaan terminaali viimeistään vuonna 2022. Omien pääterminaalien lisäksi PostNordin logistiseen verkostoon kuuluu 19 alueterminaalia Maarianhaminasta Rovaniemelle.

Jani Ståhlhammar, Chief Operations Officer, PostNord Oy, puhelin 040 553 9193, jani.stahlhammar@postnord.com
Katja Luotola, Manager, Marketing and Communications, PostNord Oy, puhelin 050 302 5639, katja.luotola@postnord.com

PostNord on johtava Pohjoismaihin, Pohjoismaista ja Pohjoismaissa tarjottavien viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja. Varmistamme myös postipalvelut yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Asiantuntemuksemme ja vahvan jakeluverkostomme avulla luomme edellytykset tulevaisuuden viestinnälle, verkkokaupalle, jakelulle ja logistiikalle Pohjoismaissa. Vuonna 2019 konsernilla oli 29 000 työntekijää, ja sen liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin emoyhtiö on ruotsalainen julkinen yhtiö, ja sen pääkonttori sijaitsee Solnassa. www.postnord.fi