Digital Tomorrow -tutkimus kartoittaa Suomen sähköiset asiointipalvelut

Konsultointiyhtiö User Intelligence ja Suunnittelutoimisto grass business käynnistävät helmikuussa 2010 hankkeen, jonka tarkoituksena on koota käytännönläheistä tutkimustietoa sähköisistä asiointipalveluista Suomessa. Digital Tomorrow -tutkimus kerää toimialakohtaista tietoa jo toteutuneista hyödyistä sekä lähitulevaisuuden kehityssuunnista. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, miten suomalaiset organisaatiot ohjaavat sähköisen palvelukanavansa kehitystä.

- Sähköisten asiointipalveluiden edelläkävijäyritykset ovat saavuttaneet asemaansa pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena. Digital Tomorrow -tutkimushanke kiteyttää kehityksen kannalta kriittiset menestystekijät toimialakohtaiseksi tutkimustiedoksi, joka toimii käytännöllisenä työkaluna organisaatioille, User Intelligencen Suomen maajohtaja Janne Lohvansuu kertoo. - Samalla saamme kattavan kokonaiskuvan suomalaisten verkkopalveluiden nykytilasta. Digital Tomorrow -tutkimus keskittyy ensimmäiseksi terveydenhuollon ja hyvinvoinnin sähköisiin palveluihin. Jokaisesta toimialasta valitaan tutkimukseen mukaan 20-30 yritystä. Tutkimustulokset tulevat osallistuvien yritysten vapaaseen käyttöön. Lisäksi noin kymmenen osallistujaa valitaan mukaan laajennettuun haastattelututkimukseen, jossa tehdään asiantuntija-arvio yrityksen liiketoiminnasta ja sen sähköisten palvelujen käytettävyydestä. Ensimmäiseksi tutkimusalueeksi on valittu lääketeollisuus ja terveydenhuolto. - Tutkimuksessa kartoitamme paitsi sähköisten asiointipalvelujen kehitystyön ja painopistealueet, myös organisaation roolin. Tärkeimpinä kysymyksinä käydään läpi, millaista kilpailuetua yhtiö kokee nauttivansa palveluidensa hyvän käytettävyyden takia ja panostetaanko palvelukehityksessä resursseja käytettävyyden varmistamiseen ja hyvään ohjaamiseen, Suunnittelutoimisto grass busineksen tutkimusvastaava Juri Kaskela sanoo. - Tässä mittakaavassa tällaista tutkimusta ei Suomessa olla vielä toteutettu, ja olemme hankkeesta aika innoissamme. Mukana tutkimuksessa on myös UX Alliance -verkosto, joka tuo maailmanlaajuisesti yhteen käytettävyyteen erikoistuneita palveluntarjoajia. Digital Tomorrow –hankkeen verkkosivut löytyvät osoitteesta: www.digitaltomorrow.fi