POLARIKSEN MÖNKIJÄT OVAT OTTANEET HYÖTYROOLIN

Suomen toiseksi rekisteröidyin traktorimalli on Polaris Sportsman -traktorimönkijä (AKE 1-4/2009). Polariksen traktorimönkijöitä käytetään yhä useammin hyötyajoneuvoina monissa talouksissa, kesämökeillä, metsä- ja maapalstoilla sekä myös yrityksissä pienen traktorin veroisina työkoneina.

– Traktoriksi rekisteröitävästä Polaris Sportsman -mönkijästä saadaan lisävarusteiden avulla monipuolinen työkone. Se sopii esimerkiksi lumitöihin, tien hiekoittamiseen, puukuormien nostamiseen ja kuljettamiseen, rakennustarvikkeiden siirtelyyn ja peltotöihin, kertoo tuotepäällikkö Mika Heino Polaris-mönkijöitä maahantuovasta ja myyvästä Brandt-Polaris Oy:stä. Mönkijöiden myynti ja tunnettavuus ovat moninkertaistuneet viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana. Samalla mönkijöitä on alettu käyttää yhä enemmän mopon ja moottorikelkan korvikkeiden sijasta myös höytyajoneuvoina. – Esimerkiksi paljon aikaa kesämökillä viettäville ihmisille tai maanläheisissä töissä mielellään puuhasteleville kaupunkilaisille mönkijä voi olla verraton apuväline. Traktorimönkijällä voi vetää jopa kaksi kertaa laitepainon suuruista kuormaa. Lisävarusteina saatavilla on muun muassa peräkärryjä, lumilevyjä, sähkövinsseja, hiekoittajia ja maatalouslaitteita kuten kyntöauroja, vakoauroja, kultivaattoreita ja takalanoja, Heino kertoo. Polariksen traktorimönkijöitä käyttävät yksityishenkilöiden lisäksi muun muassa puolustusvoimat, rajavartiolaitos ja sähköyhtiöt esimerkiksi maastotöissä. Tieliikennekäyttöön hyväksytyllä traktorimönkijällä voi kuitenkin liikkua yhtä hyvin julkisilla teillä kuin maastossa. T-ajokortti ja 15 vuoden ikä riittää sen ajamiseen tiellä. Pienellä 4-tahtimoottorilla kulkevan mönkijän käyttökulut ovat alhaiset. Mönkijä kuluttaa vähän polttoainetta, sen huolto- ja vakuutuskustannukset ovat pienet ja katsastusmaksut säästyvät kokonaan. Tavallista traktoria kevyempi traktorimönkijä kunnioittaa myös luontoa: se ei tuhoa kasvillisuutta eikä jätä maastoon syviä jälkiä.