User Intelligence suunnitteli uraauurtavan iPad-palvelun

Laastari Lähiklinikka käyttää maailman ensimmäistä terveydenhuoltoalan tablettipohjaista potilasjärjestelmää

Laastari Lähiklinikka on v. 2010 perustettu suomalainen terveyspalveluyritys, joka on erikoistunut yleisten akuuttien sairauksien hoitoon kauppakeskuksien yhteyteen, apteekkien välittömään läheisyyteen sijoittuvissa klinikoissa.

- Perusterveydenhuoltoon keskittyvät lähiklinikat täyttävät aukon suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä. Perinteinen terveydenhuolto sekä julkisella että yksityisellä sektorilla toimii organisaatioiden ehdoilla. Siksi jonotamme ja maksamme niistä paljon. Me olemme ottaneet lähtökohdaksi potilaan ehdolla toimimisen. Olemme yleisimpien vaivojen hoidossa nopeampia ja kustannustehokkaampia kuin suuret toimijat ja lääketieteellinen laatumme on yhtä hyvä, Laastari Lähiklinikan toimitusjohtaja Ville Öhman sanoo.

Käyntikerta Laastari Lähiklinikalla maksaa kiinteän summan, 45 euroa, eikä sinne tarvita ajanvarausta. Hoitaja tutkii potilaan ja tutkimuksen jälkeen diagnoosin vahvistaa ja mahdollisen reseptin kirjoittaa lääkäri tablettiyhteyden kautta. Laastari Lähiklinikan järjestelmä on standardoitu ja seuraa käypähoitosuosituksia. Yhtiön asiakastyytyväisyys oli viime mittauksissa sata prosenttia.

- Lähdimme suunnittelemaan Laastari Lähiklinikan järjestelmää puhtaalta pöydältä, koko potilasprosessin kannalta. Halusimme, että tekniikka tukee hoitoa eikä toimi vain tietokantana. Testasimme ideoitamme ja järjestelmän käytettävyyttä sekä hoitajilla että lääkäreillä. Tätä kautta päädyimme tablettien käyttöön. Laastari Lähiklinikalla on käytössään todennäköisesti maailman nykyaikaisin potilastietojärjestelmä, kertoo Janne Lohvansuu, User Intelligencen Suomen maajohtaja.

Laastari Lähiklinikoita on Suomessa Helsingissä, Keravalla ja Lahdessa. Vuoden alusta yhtiö aloittaa toiminnan myös Ruotsissa.

- Panostamme ensimmäisinä maailmassa potilashoidon tekniikassa pelkkään tablettiin. Järjestelmämme on nopea, helppokäyttöinen ja ergonomisesti kätevä. Se myös ohjaa toimimaan oikean hoidon mukaisesti. Ideamme oli niin uusi, että teknistä tukea tablettien käytössä oli hankala saada. Olimme prosessin aikana suoraan yhteydessä mm. Applen kehittäjiin, Öhman kertoo.

- Meille oli prosessissa hienoa olla mukana toteuttamassa paitsi viimeisintä teknologiaa hyödyntävää käyttöjärjestelmää, myös suomalaisen startup-yrityksen unelmaa. Itse suunnittelutyössä oli mielenkiintoista havaita, kuinka hyvin tabletit soveltuvat potilastyöhön. Vastaavia ennakkoluulottomia terveydenhuoltoalan uusia tulijoita ei maailmalta taida löytyä, Lohvansuu sanoo.

- Yhteistyö User Intelligencen kanssa sujui mainiosti. Mukana oli heidän suunnittelijansa sekä meidän lääkärimme ja hoitajamme. Prosessi oli itselleni aivan uudenlainen kokemus. Järjestelmän prototyypit ja palaute toteutettiin nopeasti ja erittäin luovalla tavalla, Öhman toteaa.

Laastari Lähiklinikka: www.laastari.fi

User Intelligence: www.userintelligence.com

Laastari Lähiklinikka
Ville Öhman, toimitusjohtaja
ville.ohman@laastari.fi, GSM +46705840477

User Intelligence
Janne Lohvansuu, toimitusjohtaja, partneri
lohvansuu@userintelligence.com, GSM: 050 566 3850

Laastari Lähiklinikka

Laastari Lähiklinikka on v. 2010 perustettu suomalainen terveyspalveluyritys, joka on erikoistunut yleisten akuuttien sairauksien hoitoon kauppakeskuksien ja apteekkien yhteyteen sijoittuvissa klinikoissa. Se tarjoaa samalla käynnillä sekä diagnoosin että hoitoon liittyvät lääkemääräykset.

User Intelligence

User Intelligence (UI) on yksi Suomen johtavista käyttäjäkokemuksen suunnittelutoimistoista. UI yhdistää käyttäjätutkimuksen ja palvelumuotoilun. Lopputuloksena syntyy käyttäjäystävällisiä sähköisiä, interaktiivisia palveluita sekä sisältöjä. Yhtiö tekee tutkimuspohjaista palvelusuunnittelua, eli keskittyy parhaan käyttäjäkokemuksen rakentamiseen ja testaamiseen mm. julkisissa ja sisäisissä verkkopalveluissa, verkkokaupoissa sekä tabletti- ja mobiilipalveluissa. UI asettaa aina tuotteen loppukäyttäjän suunnittelun lähtökohdaksi.  UI toimii Hollannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Näiden maiden ulkopuolella yhtiö tarjoaa digitaalisia ja testauspalveluja maailmanlaajuisen käytettävyyspalveluiden tarjoajaverkoston UXalliancen kautta.