• Pressi.fi/

Uusi suomalainen käyttäjäkokemuksen tutkimusmenetelmä panostaa kokemukseen vuorovaikutuksen sijaan

Aalto-yliopiston tutkijat Lutz Gegner ja Mikael Runonen ovat kehittäneet UX Tools -tutkimusprojektissa uuden tavan testata palvelujen ja tuotteiden merkitystä ja sopivuutta käyttäjille. Ns. AXE-menetelmä (Anticipated eXperience Evaluation) korostaa käyttäjän kokemuksen merkitystä jo palvelukehityksen alkuvaiheissa, kun aiemmin panostettiin mm. käyttöliittymien rajapintoihin ja vuorovaikutukseen.

AXE on laadullinen menetelmä tuote- ja palvelukonseptien kehitykseen. Se toimii kertomusten, vastapareja edustavien kuvaparien ja haastatteluiden avulla. AXE tuo esiin konseptin eri osioita ja ominaisuuksia ja sitä voidaan hyödyntää käyttäjien kokemusten arvioimiseen jo ennen kuin palvelua on lähdetty toteuttamaan ensiaskelia pidemmälle.

- Kyseessä on menetelmä, jonka avulla voidaan kehityksen varhaisessa vaiheessa arvioida kohtaavatko suunnittelijoiden näkemykset käyttäjien mielikuvien kanssa. AXEn perimmäisenä ideana on, että käyttäjä pystyy ilmaisemaan itseään vapaasti ja tuomaan esille asioita, jotka hän itse kokee merkittäviksi. Useiden standardimenetelmien perusongelmana on, ettei koskaan ole varmuutta siitä, mitataanko asioita joilla on merkitystä käyttäjien kannalta. AXE ei ainoastaan tunnista heikkouksia ja vahvuuksia suunnittelussa, vaan myös auttaa kehittäjiä ymmärtämään koetaanko tuote tai palvelu itsessään mielekkäänä, Mikael Runonen kertoo.

Suunnittelutoimisto User Intelligence ottaa käyttöön AXE-menetelmän

AXE-menetelmän vahvuuksia on suullisten haastattelutilanteiden muuttaminen kokonaisuuksiksi, jotka antavat vastaajalle mahdollisuuden ilmaista mielipiteitään helpommin. Näin mahdollistuu myös konseptien kehittäminen tilaajan ja käyttäjien odotukset ylittäviksi. Tulokset voidaan yhdistää myös muihin menetelmiin ja kuvauksiin, jolloin niitä voidaan hyödyntää pitkäaikaisesti.

- AXE-menetelmä mahdollistaa käyttäjälähtöiset menetelmät ja helpommat haastattelutavat heti kehitystyön alusta alkaen. Näin voidaan jo varhaisessa vaiheessa puuttua pahimpiin ongelmakohtiin ilman, että niitä tarvitsisi jälkikäteen vaikeasti muokata uudelleen, User Intelligencen maajohtaja Janne Lohvansuu sanoo.

Ensimmäisten testiasiakkaiden palaute on ollut myönteistä ja AXE näyttää ansainneen paikkansa modernien tutkimusmenetelmien joukossa.

- Tämä oli oppimisprosessi myös meille ja nyt pystymme tarjoamaan tutkimusmenetelmän jo konseptisuunnittelun alkuvaiheeseen. Kun tiedetään, millaista kokemusta käyttäjä odottaa, odotukset voidaan ylittää, Lohvansuu jatkaa.

User Intelligence, www.userintelligence.com

Maajohtaja, partneri Janne Lohvansuu

GSM 050 566 3850

lohvansuu@userintelligence.com

User Intelligence

User Intelligence (UI) on yksi Suomen johtavista käyttäjäkokemuksen suunnittelutoimistoista. UI yhdistää käyttäjätutkimuksen ja palvelumuotoilun. Lopputuloksena syntyy käyttäjäystävällisiä sähköisiä, interaktiivisia palveluita sekä sisältöjä. Yhtiö tekee tutkimuspohjaista palvelusuunnittelua, eli keskittyy parhaan käyttäjäkokemuksen rakentamiseen ja testaamiseen mm. julkisissa ja sisäisissä verkkopalveluissa, verkkokaupoissa sekä tabletti- ja mobiilipalveluissa. UI asettaa aina tuotteen loppukäyttäjän suunnittelun lähtökohdaksi.  UI toimii Hollannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Näiden maiden ulkopuolella yhtiö tarjoaa digitaalisia ja testauspalveluja maailmanlaajuisen käytettävyyspalveluiden tarjoajaverkoston UXalliancen kautta.