Konsu ja Pretax yhdistyvät

Pohjoismaiden suurin talous- ja palkkahallinnon palveluyritys Pretax Yhtiöt ostaa Venäjän ja Ukrainan kauppaan erikoistuneen Konsu Oy:n koko osakekannan. Pretax käyttää näin osto-oikeutensa Pirjo Karhun ja hänen lähipiiriinsä omistamiin Konsu Oy:n osakkeisiin. Kauppa vauhdittaa Accountor Groupiin kuuluvan Pretaxin tavoitetta kasvaa Pohjois-Euroopan ja Venäjän suurimmaksi talous-, palkkahallinto- ja konsultointipalveluja tuottavaksi yritykseksi.

Viime vuosina rajusti kasvanut Konsu on Venäjän ja Ukrainan liiketoimintaan erikoistunut konsulttiyritys, joka tarjoaa länsimaisille yrityksille yhtiön perustamiseen, taloushallintoon sekä vero- ja lakiasioihin liittyviä palveluja Pietarissa, Moskovassa ja Kiovassa. Valtaosa yhtiön 160 hengen henkilökunnasta on venäläisiä; suomalaisia on parikymmentä. Konsun pääkonttori sijaitsee Lappeenrannassa. Venäjän ja Ukrainan tytäryhtiöiden lisäksi yrityksellä on toimipisteet myös Helsingissä ja Münchenissa. Konsu aloitti liiketoiminnan Venäjällä alansa ensimmäisenä länsimaalaisena yrityksenä jo vuonna 1992. Vankka paikallisosaaminen ja kansainvälisen liiketoiminnan hallinta ovat yrityksen menestyksen kulmakiviä. Konsun Venäjän-asiakkaat ovat länsimaalaisia yrityksiä Suomesta, Pohjoismaista, Saksasta, Hollannista ja Yhdysvalloista. Kolmannes Venäjällä liiketoimintaa harjoittavista suomalaisyrityksistä on Konsun asiakkaita. ”Konsu sopii erinomaisesti Pretaxin liiketoimintakokonaisuuteen. Kaupan myötä nykyiset asiakasyrityksemme saavat korkealaatuisia ja yhteneväisiä talous- ja palkkahallinnon palveluja myös Venäjällä ja Ukrainassa. Se helpottaa sekä liiketoiminnan perustamista että kasvattamista markkinoilla, joilla on suuri kasvupotentiaali. Konsun ammattilaiset ymmärtävät länsimaisen yrityksen tarpeet ja tuntevat paitsi kansainvälisen lainsäädännön myös paikalliset verkostot, mikä on Venäjällä ja Ukrainassa äärimmäisen tärkeää”, Pretax Yhtiöiden toimitusjohtaja Asko Schrey sanoo. ”Olen hyvin tyytyväinen tähän kauppaan. Jatkan yhtiön toimitusjohtajana toistaiseksi ja vuoden 2010 alusta keskityn päätoimisesti Konsun hallituksen puheenjohtajan tehtäviin. Kokemukseni kolmen vuoden yhteistyöstä Pretaxin kanssa ovat olleet positiivisia ja tuloksellisia. Näen tulevaisuuden valoisana; mahdollisuudet kasvustrategiamme toteuttamiseen ovat erinomaiset taloustilanteesta huolimatta. Tavoitteenamme on laajentaa palvelujamme myös muihin IVY-maihin. Jo nyt voimme tarjota 450 asiakasyrityksellemme kansainvälisiä palveluja kattavasti,” Konsun toimitusjohtaja Pirjo Karhu kertoo. Venäjän talousnäkymissä viimein positiivista virettä Suomen vienti Venäjälle on pudonnut noin 50 prosenttia vuoden takaisesta tilanteesta. Asiantuntijat arvioivat, että pahin talouskriisi alkaa olla ohi, kun öljyn hinta on vakiintunut reiluun 70 dollariin tynnyriltä ja ruplan Euro-kurssi tasolle 45–46. Lisäksi yritysten toimintakustannukset Venäjällä ovat laskeneet vuodessa yli 30 prosenttia. Ulkomaisten yritysten liiketoiminta on Venäjällä kannattavaa, vaikka liikevaihdon kasvutahti onkin edellisistä vuosista hiipunut. ”Kesän jälkeen yritykset ovat raportoineet liiketoiminnan aktivoitumisesta. Myös liiketoiminnan aloittamisen kynnys Venäjällä on madaltunut. Odotamme viennin elpyvän ja bisnesmahdollisuuksien lisääntyvän loppuvuodesta erityisesti palvelualalla, mutta myös rakentamisessa ja alihankintapalveluissa. Nyt on oikea aika laajentua Venäjän markkinoille,” kannustaa toimitusjohtaja Pirjo Karhu. Lisätietoja: Pretax Yhtiöt Toimitusjohtaja Asko Schrey asko.schrey@pretax.net puh. 040 500 16 55 Konsu-yhtiöt Toimitusjohtaja Pirjo Karhu pirjo.karhu@konsu.com puh. 0400 554 596