Proact edistää nuorison työllistymistä Oulun seudulla

Oulun kaupungille virtualisointiratkaisuja toimittava Proact tarjoaa innovatiivisten hankintakriteerien mukaisesti harjoittelu- ja opinnäytepaikkoja nuorille. Järjestely on osoittautunut menestykseksi.

Oulu tekee kaupunkistrategiansa mukaisesti osan hankinnoistaan innovatiivisia hankintamenettelyjä hyödyntäen, muun muassa nuorisotyöllisyyden edistämiseksi.  Niinpä kaupungin tietoteknisistä palveluista huolehtivan Oulun Tietotekniikan (OTT) virtualisointiratkaisujen puitejärjestelyssä yksi hankintakriteeri liittyi työllistämiseen.

”Vaadimme, että valitsemamme toimittajan on sitouduttava tarjoamaan teknisen alan oppilaitoksen opiskelijalle ainakin yhden työssäoppimis-, työharjoittelu- tai opinnäytetyöpaikan joka vuosi sopimuskauden aikana”, OTT:n palvelujohtaja Marko Niskala kertoo. Ilman tällaisia mahdollisuuksia teknisen alan opiskelijat eivät pysty pätevöitymään, mikä vaikuttaa osaltaan nuorisotyöttömyyden kasvuun ja siten nuorten syrjäytymiseen

Kilpailutuksen voittanut Proact on luonnollisesti huolehtinut velvollisuudestaan. Järjestely on osoittautunut menestykseksi. Ensimmäisen sopimusvuoden työharjoittelija on Kajaanin ammattikorkeakoulun datacenter-koulutuksen opiskelija, joka on suoriutunut tehtävistään erinomaisesti ja saanut arvokasta kokemusta Proactilla työskennellessään. Kuluvan toisen sopimusvuoden opiskelija on jo valittu, ja hän pääsee pian harjoitusjaksolleen Ouluun.

Toimintavarmuutta ja tehokkuutta virtualisoinnista

Proact toimittaa puitejärjestelyn nelivuotisen sopimuksen myötä Ouluun sekä palvelin- että työpöytävirtualisointia. Uusi kahdennettu palvelinvirtualisointialusta kasvattaa kaupungin tietotekniikan toimintavarmuutta entisestään.

”Kumppanivalinnat ovat äärimmäisen tärkeässä asemassa, kun on varmistettava yhteiskunnalle elintärkeiden toimintojen jatkuvuus. Proactin kanssa rakentamamme kahdennettu ympäristö takaa kriittisen infrastruktuurimme erittäin korkean toimintavarmuuden”, Marko Niskala sanoo.

Siirtyminen perinteisistä työasemista ohutpäätteillä ajettaviin virtuaalityöpöytiin on parantanut palvelun laatua. Marko Niskalan mukaan positiivista palautetta on tullut suoraan julkisten asiakaspäätteiden käyttäjiltä. Kaupungin työntekijät ovat tyytyväisiä virtuaalityöpöytien mahdollistamaan kertakirjautumiseen. Työskentely nopeutuu, kun käytettäviin järjestelmiin ei tarvitse kirjautua erikseen.

”Hankinnan suurin tavoite oli löytää kumppani, jonka kanssa voimme kehittää toimintojamme. Voimme tyytyväisinä sanoa onnistuneemme tässä hyvin”, Marko Niskala sanoo. Proact on jo aiemmin osoittautunut luotettavaksi kumppaniksi muissa yhteyksissä. Yhtiön yhteistyö Oulun kanssa alkoi jo vuonna 2006 varmistusjärjestelmän toimittamisen myötä.

Lisätietoja:

Kimmo Nurmivuori, aluejohtaja, Proact, +358 400 521 112, kimmo.nurmivuori@proact.fi

Marko Niskala, palvelujohtaja, Oulun Tietotekniikka, +358 44 703 6410, marko.niskala@ouka.fi

Proact
on Euroopan johtava riippumaton konesali- ja pilvipalveluiden tarjoaja. Yhtiö tarjoaa liiketoimintahyötyjä yrityksille ja viranomaisille kaikkialla maailmassa. Tarjoamalla joustavia, luotettavia ja turvallisia it-palveluita Proact auttaa asiakkaitaan vähentämään riskejä ja kustannuksia.

Proact hallitsee omissa pilvipalveluissaan 70 petatavua dataa ja on toimittanut menestyksekkäästi yli 3500 projektia eri puolilla maailmaa. Yli 800 työntekijää työskentelee Proact-konsernin palveluksessa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Vuonna 1994 perustetun Proactin emoyhtiö Proact IT Group AB listautui Tukholman Nasdaq-pörssiin osaketunnuksella PACT vuonna 1999.