Proact lahjoittaa virtuaalikoneiden laskentatehoa hyväntekeväisyyteen

Proact kantaa kortensa kekoon yhteisen maapallon hyvinvoinnin puolesta.

Lahjoitamme työajan ulkopuolelle jäävää laitteidemme laskentatehoa eli CPU-aikaa (unused computing power) hyväntekeväisyyteen World Community Gridille (WCG). Kyseessä on maailmanlaajuinen hyväntekeväisyysjärjestö, joka tukee ihmiskunnan hyvinvointia edistäviä tutkimusprojekteja.

Proactin lahjoittama aika menee eri tutkimusprojekteihin tarvittavan datan laskemiseen, ja eri tutkijoista koostuvat ryhmät käyttävät tätä laskettua tietoa tutkimuksissaan. WCG on mukana muun muassa ebolan ja aidsin tutkimusyhteistyössä.

Päiväsaikaan Proactin omien tietokoneiden laskentateho menee suoraan yrityksen oman liiketoiminnan tarpeisiin. Senior Technology Consultant Janne Rantasen mukaan käyttämätöntä laskentatehoa on kuitenkin valtavasti virka-ajan ulkopuolella ja varsinkin öisin. Siksi lahjoitamme ylimääräistä laskentatehoa sinne, missä sille on tarvetta.

”Käytännössä käynnistämme Proactin pilvessä olevan virtuaalikoneen eli instanssin, joka ottaa yhteyttä WCG:hen, lataa sieltä laskettavat datapaketit ja lähettää ne sitten takaisin järjestölle. Näin saamme Proactin palvelimeen todellista tuotantokäyttöä vastaavan tilanteen, jonka avulla kehitämme samalla omia monitorointiratkaisujamme”, Rantanen kertoo.

Koko prosessi on pitkälti automatisoitu ja samaan aikaan voidaan käyttää useampaa instanssia.

CPU-käyttöajan lahjoittaminen on Rantasen mukaan täysin vapaaehtoista ja kuka tahansa voi tehdä saman omalla tietokoneella, älypuhelimella tai tabletillansa.

”WCG:llä on omat ranking-taulukot, joihin kootaan eniten laskenta-aikaa lahjoittaneet käyttäjät. Meidän proactilaisten sijoitus listalla on jatkuvassa nousussa. Olemme tästä erittäin iloisia ja ylpeitä”, lisää Janne.

Lue lisää: https://www.worldcommunitygrid.org/

Avainsanat: